Matindustrien er mindre konjunkturfølsom

PUBLISERT: 20 desember 2015
OPPDATERT: 26 januar


Mens mange industribedrifter sliter, og oljenæringen opplever at bremsene er satt på, er matindustrien mindre følsom for svingninger i konjunkturene.

-Både i Norge og ellers i Europa, hvor finanskrisen har slått langt hardere inn, er konsekvensene av en lavkonjunktur mindre dramatiske for mat- og drikkeindustrien enn annen type industri, sier direktør for nærings- og matpolitikk i NHO, Gaute Lenvik.

Utjevnende effekt
– Samtidig har denne industrien en utjevnende effekt på næringslivet for øvrig. Dette er fordi mat- og drikkeindustrien representerer 20 prosent av verdiskapningen i den landbaserte industrien. Dermed blir den en støtdemper for norsk næringsliv, sier Lenvik.

Verdiskapningen i norsk landbasert industri i 2014 var 209 milliarder kroner, hvor matindustriens bidrag utgjør snaut 42 milliarder kroner. Matindustrien sysselsetter samtidig nesten 50 000 personer.

I en rapport (Mat og industri 2015) som NIBIO (Norsk institutt for bioøkonomi) offentliggjorde tidligere i år, slås det fast at verdiskapningen i matindustrien har vært sterkere enn verdiskapningen i øvrig industri de siste årene – særlig etter finanskrisen i 2008. Fra 2013 til 2014 økte verdiskapningen i matindustrien med 11 prosent mot 6,3 prosent for den øvrige industrien.

TINE har investert milliarder
Meierivarer stod i 2014 for 12 prosent av matindustriens produksjonsverdi. Bruttoinvesteringene i norsk landbasert industri var på 20 milliarder kroner i 2014. Investeringene til matindustrien stod for 6,4 milliarder – altså rundt 30 prosent av de totale investeringene.

TINE er blant de mat- og næringsmiddelprodusentene som har gjennomført tunge investeringer de siste årene. I årene 2009-2013 ble det investert 4 milliarder kroner i egne produksjonsanlegg.

-Dette har gitt grunnlag for effektivisering, bedre produktkvalitet og vekstgrunnlag for eksisterende og nye produkter, sier konserndirektør økonomi og finans i TINE, Jørn Spakrud.

Nytt meieri i Bergen
Nylig vedtok også styret i TINE planene for å bygge et nytt meieri i Bergen.
-Vi investerer i takt med behovene i markedet og for å sikre at vi kontinuerlig forbedrer vår egen konkurransekraft, sier Spakrud.

Han peker også på at det ligger en langsiktig strategi bak de investeringen TINE gjør.

-Det perspektivet handler også om at industrien vår er avhengig av en viss kontinuitet med hensyn til nærings- og landbrukspolitiske rammebetingelser, understreker Spakrud.

-Redusert «Harry-handel»
Sjefsøkonom i Eika-gruppen, Jan Ludvig Andreassen, peker på flere faktorer som spiller inn når matproduksjon står sterkere enn mye annen næring i nedgangstider.

-De fleste matvarer er relativt lite følsomme for konjunkturer, selv om fremveksten av gourmetmat har endret noe på dette. Et annet argument er valuta. I dårlige tider for AS Norge faller kronekursen. Det bidrar til å redusere «Harry-handel» og antall utlandsferier, sier Andreassen som også trekker fram tollbeskyttelsen som en faktor.

Lenvik i NHO mener tollbeskyttelsen ikke er en hovedårsak.

-Dette fordi norsk mat- og drikkeindustri ikke er alene om å bekrefte bildet av en mindre konjunkturutsatt industri. Bildet er det samme også ellers i Europa (se tall fra Eurostat), sier han.
Lenvik peker på at i nedgangstider endrer folk forbruksmønsteret sitt – noe som kan styrke detaljhandelen og matindustrien totalt sett.

-Folk kutter gjerne ut reiser og restaurantbesøk og lager mer mat hjemme, sier han.
Den årlige andelen av husholdningsforbruket som går til mat- og alkoholfri drikke har ellers ligget relativt stabilt på mellom 11 og 12 prosent de siste årene.

 

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors