I 2024 annonserte Mars, en av de globale lederne innen mat, godteri og kjæledyrfôr, et samarbeid med programvaregiganten Ansys for å bruke digital teknologi for å redusere plastavfall og effektivisere tiden som kreves for å utvikle ny emballasje. Mars’ bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Samarbeidet mellom Mars og Ansys introduserer en digital løsning for emballasjeutvikling, som spenner fra design til produksjon. Ved å erstatte fysiske tester med virtuelle prototyper i testfasen, minimeres behovet for plastmaterialer bl.a. Dette har så langt resultert i en plastavfallsreduksjon på 246 tonn samt en raskere og mer effektiv utviklingsprosess.
Mars jobber med å redesigne omtrent 12 000 emballasjevarianter i porteføljen sin og fortsetter å investere i innovasjon. Nesten halvparten av emballasjeporteføljen gjennomgår endringer for å møte den gjenvinningsstrukturen som eksisterer i dag og som vil kreves i fremtiden. Nye design vil gjøre det enklere for forbrukere å resirkulere Mars-emballasje. Ansys sin simuleringsteknologi vil i dette arbeidet kunne effektivisere prosessen ved både å redusere plastavfall og nesten halvere utviklingstiden.
For å møte utfordringen med emballasjeavfall har Mars utviklet en tredelt strategi: redusér unødvendig emballasje, gjenbruk gjenværende emballasje slik at den kan resirkuleres, og fokuser på å skape en lukket sløyfe for materialer.
– Vi har med hell implementert Ansys-simuleringsmetoder for å optimalisere design- og pakkeprosesser. Samarbeidet med Ansys er et godt eksempel på hvordan partnerskap og innovasjon kan drive langsiktig fremgang innen emballasjedesign, og i tråd med vår visjon for bærekraftsplanen vår, der banebrytende vitenskap og innovativ tenkning er avgjørende for å nå våre mål, sier Cecilia Stenberg. , kommunikasjonssjef Mars Sverige.
I fjor publiserte Mars sin Sustainable in a Generation-rapport og kunngjorde at de planlegger å investere totalt cirka 29 milliarder SEK (2,7 milliarder USD) over tre år mellom 2023–2025 for å drive planen for en bærekraftig generasjon fremover.