Markedsrapport om pappemballasje i Europa

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 3 april 2025
OPPDATERT: 3 april

Franske Xerfi har nettopp publisert en ny rapport med tittelen «The Cardboard Packaging Market in Europe by 2030 – Analysis of High-Potential Markets and Competitive Dynamics».

Analysen av Europas markedsstruktur for pappemballasje (verdiberegnet til nesten 60 milliarder euro i 2024), gir betydelig innsikt, mener firmaet. Bølgepapp, som hovedsakelig brukes i logistikk, overgår kartong og andre papirprodukter, mens næringsmiddelindustrien står for mer enn 50 % av salget.

2019-nivået lar vente på seg

Tyskland, med nesten 15 milliarder euro i produksjon, er Europas desidert ledende produsent, mens Frankrike topper listen over regionens importører. Takket være robust etterspørsel i nøkkelmarkeder, veksten av netthandel i Vest-Europa og ekspansjonen til Øst-Europa, forventes Europas pappemballasjemarked å nærme seg 2019-nivået innen 2030, ifølge Xerfis analytikere.

Denne veksten skyldes gjenopprettet etterspørsel i nøkkelsektorer og ytterligere prisøkninger. Det er viktig å merke seg at resirkulering er sentralt i forretningsmodellen i et marked dominert av noen få sentrale aktører.

Regelverk og resirkulering

Produsenter må kontinuerlig tilpasse forsyningen til kundenes behov – spesielt fra logistikktjenesteleverandører – så vel som til et europeisk regelverk som er i konstant utvikling. I løpet av de siste årene har markedet endret seg mot miljøvennlige løsninger for å øke driftseffektiviteten. Innen 2030 må all emballasje være utformet for resirkulerbarhet, og oppfylle minimumsgrenser for markedsinntreden.

Mens papprodusenter er mestere i den sirkulære økonomien, er det fortsatt nødvendig med betydelig innsats når det gjelder avkarbonisering. For å oppnå karbonnøytralitet innen 2050, må industriaktører intensivere innsatsen innen materialeffektivitet, varme- og nettverksoptimalisering og energieffektivitet. De fleste selskaper har begynt sin overgang, som Smurfit Kappa, som investerte i biomassekjeler i Østerrike.

Øst-Europa gir mer vekst

Historisk sett har Europas pappemballasjemarked vært konsentrert i Vest-Europa, hvor de fleste produksjonskapasitetene i næringsmiddelsektoren er lokalisert. Imidlertid har markedet nylig endret seg mot Øst-Europa, hvor produsenter investerer tungt for å holde tritt med kundeflytting. I dag er det noen få store konsern fra Nord- og Sentral-Europa som dominerer dette svært konsentrerte markedet.

Aktørene

Det irske selskapet Smurfit Kappa og det britiske selskapet DS Smith leder markedet for bølgepapp, mens britiske Mondi har en fremtredende posisjon innen papirposer. Stora Enso (Finland), Mayr-Melnhof (Østerrike), Tetra Laval (Sveits) og Graphic Packaging (USA) konkurrerer i kartongsegmentet. I møte med et modent marked med beskjedne organiske vekstutsikter, forventes industrikonsolidering, som ble startet for flere år siden, å fortsette, som indikert av økende fusjons- og oppkjøpsaktivitet.

Om Xerfi

Xerfi Group er Frankrikes ledende referanse for sektorfokuserte økonomiske rapporter, med den mest omfattende katalogen av analyser som dekker både nasjonale og internasjonale markeder. Som en uavhengig utgiver kombinerer Xerfi profesjonell ekspertise, redaksjonell uavhengighet og intellektuell åpenhet for å gi rask, pålitelig og tydelig tilgang til den nyeste innsikten om markedstrender, forretningsstrategier og økonomiske miljøer.

Rapporten er på fransk og engelsk og kan bestilles herfra.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Metsä får investeringsstøtte fra EU dersom de bygger nytt bruk

Muoto er navnet på en serie med ny, fiberbasert emballasje fra Metsä Group. Konsernet vurderer nå å investere i egen fabrikk i Rauma, Finland, for produksjon og har, dersom det skjer, forhandlet seg opp til 85,5 millioner euro gjennom EUs innovasjonsfond. En delfinansieringsavtale er signert.
Muoto