Maria Syse-Nybraaten går fra Ferd til Orkla

PUBLISERT: 22 august 2022
OPPDATERT: 26 januar


Maria Syse-Nybraaten er utnevnt til konserndirektør og leder for forretningsområdet Orkla Consumer & Financial Investments.


Hun tar over stillingen etter Thomas Ljungqvist som har vært konstituert siden 16. februar.

Flere sentrale posisjoner

Syse-Nybraaten kommer fra stillingen som Investment Professional i Ferd Capital hvor hun siden 2013 har hatt flere sentrale posisjoner, blant annet som ansvarlig for helseinvesteringer i Norden. Før dette var hun analytiker i SEB. Hun har bred erfaring med eieroppfølging og styrearbeid i en rekke selskaper, deriblant Dr. Fürst Medisinsk Laboratorium AS, Brav AS, Aidian OY og Fjord Line AS.

Maria Syse-Nybraaten vil rapportere til Orklas konsernsjef Nils Selte. Hun tiltrer 1. oktober 2022.

– Jeg er glad for at Maria har takket ja til å bli ny leder for Orkla Consumer & Financial Investments. Hun har solid erfaring fra M&A og finansmarkedet, i tillegg til sin erfaring fra aktivt eierskap og ulike styreverv. Marias kompetanse vil være et verdifullt bidrag i det pågående arbeidet med å etablere autonome og selvstendige porteføljeselskaper, sier Nils Selte.

Ny rolle

Thomas Ljungqvist går over i en ny rolle hvor han i tillegg til å bli CFO i Orkla Consumer & Financial Investments blir leder for Industrial & Financial Investments, som inkluderer Jotun (42,6 %), Hydro Power, Orkla Eiendom og Orkla Venture.

Han vil i tillegg få ansvar for forretningsområdets satsing på Out of Home. Thomas vil rapportere til Maria Syse-Nybraaten.

– Jeg vil takke Thomas for den flotte jobben han har gjort i den perioden han har vært konstituert CEO for Orkla Consumer & Financial Investments. Jeg er glad for at han har tatt på seg nye oppgaver for å utvikle virksomheten videre sammen med Maria og resten av teamet, sier Nils Selte.

Orkla Consumer & Financial Investments består av to deler: Consumer Investments, som inkluderer New York Pizza, Kotipizza, Orkla House Care, Lilleborg og Pierre Robert, og Industrial & Financial Investments, som inkluderer Jotun (42,6 prosent), Hydro Power, Orkla Eiendom og Orkla Venture.

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red