– Bærekraft er merkevarebygging i praksis, mener Unil, som er en av aktørene som er utstiller på den nye messen Foodscape på Lillestrøm.
10.-11. oktober arrangeres den nye mat- og drikkemessen Foodscape på Norges Varemesse i Lillestrøm. Sammen med en rekke andre aktører i mat- og drikkebransjen vil Unil presentere nyheter for dagligvare -og storhusholdningsbransjen.
Næringsklyngen Fremtidsmat
– Det er ikke alltid like lett å kommunisere bærekraft. Derfor ser vi på Foodscape som en flott arena til å møte bransjen og til å snakke med kunder i storhusholdningsmarkedet, sier Maria H. Hardie.
Hun er fagsjef for bærekraftig handel i Unil, som sammen med selskapene i næringsklyngen Fremtidsmat er helt tydelige på at bærekraft er et konkurransefortrinn.
– Hele bransjen har de samme utfordringene. Derfor er Foodscape en kjempefin mulighet til å møte andre aktører som tar bærekraftarbeidet seriøst. Og til å løfte temaet på agendaen. Jo flere aktører som jobber med dette, jo nærmere FNs bærekraftmål kommer vi, sier Maria H. Hardie i Unil.
Faglig team på plass
Hun opplyser at selskapet, som styrer alle de egne merkevarene til NorgesGruppen, vil stille med et team av fagpersoner på sin stand. NorgesGruppen vil også delta som en av aktørene fra bransjen inn i
Åpningskonferansen på Foodscape, hvor de vil presentere en innovasjon de har gjort for å møte en bærekraftutfordring.
Både Unil og Fremtidsmat lover gode mulighet til interaksjon og inspirasjon på sin stand.
Unil vil vise nyheter i alle selskapets tre fokusområder innenfor bærekraft: Etikk, miljø og helse.
Dette er noen av elementene publikum vil få presentert:
- Unils nye merking, som skal bidra til mindre matsvinn hos forbrukerne. I tillegg til å påføre «ofte god etter» under datostemplingen, har selskapet lansert et symbol med teksten «Se, lukt, smak» for å bevisstgjøre forbrukerne.
- Pilotprosjektet Unil har hos sine underleverandører i Thailand. Der har de i samarbeid med svenske QuizRR og andre dagligvareaktører i Sverige utarbeidet et e-læringsprosjekt for å sikre etiske arbeidsvilkår.
- Det kontinuerlige arbeidet med å redusere innholdet av sukker, salt og mettet fett, som nå blant annet har resultert i nøkkelhullsmerking på alle frokostblandingene til Eldorado.
- Nyheten Fishy Nuggets som med to smaksvarianter skal hjelpe forbrukerne til å spise mer fisk. De er i tillegg nøkkelhullsmerket og produsert på et MSC-sertifisert fiskeri på Bulandet.
- Unils arbeid for å nå målsetningen om å kutte ut hermetikk fullstendig innen utgangen av 2022.
- Belgiske trøfler uten palmeolje – produktet var lenge det siste matvareproduktet blant egne merkevarer hvor det var utfordrende å erstatte palmeoljen uten å forringe smak og kvalitet.
– Foodscape er et spennende konsept som setter fokus på akkurat det vi driver med. Våre medlemsbedrifter ser jo hvordan trender påvirker folks matvaner, sier John Arne Jørgensen i Norsk Storhusholdning, en av de andre deltakerbedriftene i Fremtidsmat.
– En av disse trendene er sunn mat, som også er en av de viktigste stolpene når mat- og serveringsbransjen både i privat- og offentlig sektor skal tenke bærekraft.
Flere bærekraftnyheter
Næringsklyngen Fremtidsmat lover flere spennende bærekraftnyheter på sin stand på Foodscape. I tillegg til å presentere selve klyngesamarbeidet, vil åtte av medlemsbedriftene vise og servere en rekke nyvinninger som går på både sunnhet og matsvinnproblematikk.
Blant annet vil Alna servere flere smaksvarianter av sin nye yoghurt basert på kokos. Forskningsmiljøene OsloMet og Nofima vil presentere sitt arbeid og nye funn innen henholdsvis ernærings- og matforskning.
– De som besøker Fremtidsmat’s stand på Foodscape, kan forvente seg masse spennende mat, gode ideer, interaksjon og inspirasjon til å sette sunn mat på menyen, sier John Arne Jørgensen.
-Bærekraft settes som krav til både private og offentlige anskaffelser og bevisstheten om hvordan forbrukerne agerer vil være et av mange temaer som settes på menyen også på det faglige programmet på Foodscape 10. og 11. oktober, avrunder Torill Engelberg, prosjektleder for Foodscape ved Norges Varemesse.