Man kan ikke bli syk av emballasje i Norge

PUBLISERT: 28 januar 2016
OPPDATERT: 26 januar

– Med dagens regelverk, er risikoen for å bli syk av matemballasje i Norge ikke-eksisterende, sier forskeren Morten Sivertsvik i Nofima.

Nofima har jobbet med matkontaktmaterialer siden 1931. I starten handlet det om å undersøke om blikkemballasje var trygg for nærkontakt med mat, og i over 60 år var det ingen som tvilte på at hermetikken var helt trygg.

Emballasjen er fortsatt trygg
I 1995 kom det første oppslaget om at bisphenol-A i hermetikk kan være hormonforstyrrende. Sist sommer ble det oppslag om forekomst av PFOA, som viste seg å være langt under grenseverdiene, mens VG hadde et oppslag om «farlig matemballasje» på grunn av ftalater (DINP).

Men ifølge Sivertsvik kan man fortsatt være trygg på emballasjen.

– Norsk matindustri bruker ikke den typen plast som beskrevet i denne VG-artikkelen, men den forekommer nok i malingsindustrien, sier Sivertsvik.

Han forklarer at plast er ufarlig, men at den inneholder små komponenter som kan vandre til overflaten og ut i maten. Migrasjon er en diffusjonsprosess som er avhengig av tid og temperatur, med mer.

Positivliste med grundig undersøkte tilsetningsstoff
Artikkel 3 i EU-direktivet fastslår at det ikke er lov å bruke emballasje som kan migrere til mat.

Men EU har utarbeidet en positivliste med cirka tusen stoffer som kan brukes i matkontaktmaterial innenfor visse grenseverdier basert på anbefalt daglig inntak. Det betyr at stoffene er helt trygge så lenge disse grensene ikke overskrides.

– Stoffer som ikke står på denne listen må gjennom toksikologiske laboratorietester for å kunne tillates.

BPA er trygt for folk i alle aldersgrupper
Sivertsvik har lagt merke til at en del produsenter nå reklamerer med at deres emballasje er BPA-fri. Og han indikerer at det kan gi falsk trygghet.

– Disse produsentene bruker ikke bisphenol-A, som er på positivlisten, men bisphenol F, som man ikke vet så mye om.

EU har senket grensen for anbefalt daglig inntak fra 50 til 4 mikrogram/kg og fastslår at det ikke er noen helsefare i noen aldersgrupper forbundet med BPA i de mengder de forekommer med i dag.

 

 

 

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1