Magnum lanserer nye begre i sertifisert sirkulær PP fra SABIC

PUBLISERT: 14 august 2020
OPPDATERT: 26 januar

Iskrembegeret fra Magnum er laget av resirkulert husholdningsplast.|De nye begrene rulles nå ut i hele Europa. I 2021 blir de lansert globalt.

I fjor var iskremmerket først med å bruke sertifisert sirkulær PP fra SABIC. Over 7 millioner begre skal nå rulles ut i Europa og lanseres globalt i 2021.

Magnum har offentliggjort at over 7 millioner iskrembegre laget av sertifisert sirkulær PP skal rulles ut. PP-en stammer fra SABICs Trucircle-initiativ og er laget ved å resirkulere brukt, blandet plast.

Utviklet i samarbeid mellom Unilever og SABIC

Magnum ble den første iskremprodusenten til å bruke begre i resirkulert plast under en vellykket pilotlansering i Spania, Belgia og Nederland i fjor. Nå blir det full utrulling over hele Europa.
De nye Magnum-begrene er utviklet i samarbeid med Unilever og SABIC, som har utviklet en ny PP for frossen matemballasje. Materialet består av brukt, blandet husholdningsplast som er brutt ned på molekylnivå for å lage en jomfruelig plast som så brukes til å lage gjenvinnbar iskrememballasje.

Med økt forbruk i hjemmene på grunn av Covid-19, er den nye emballasjen lave miljøpåvirkning ekstra relevant i en verden som forbereder seg for en ny fremtid.

Vil bane vei for sirkulær økonomi

– Vi er stolte over å være verdens første iskremmerke som bruker denne grensesprengende teknologien, sier Julien Barreux, Global Magnum Vice President.

– Gjennom denne nye tilnærmingen håper vi å lede mat- og forfriskningsindustrien mot en mer bærekraftig fremtidig og bane veien for sirkulær økonomi.

Mark Vester, leder for sirkulær økonomi i SABIC har følgende kommentar: – Magnum-begrene representerer et flott samarbeid mellom Unilever og SABIC og en innovasjon som vil fremme en positiv forandring mot gjenvinning i lukket sløyfe for verdifull, brukt plast.

Mot slutten av 2020 vil Magnum bruke cirka 160.000 kg sertifisert, resirkulert plastmateriale.

Et ledd i Unilevers strategi
De nye begrene rulles nå ut i hele Europa. I 2021 blir de lansert globalt.

Endringen er et ledd i Unilevers globale engasjement for å redusere selskapets bruk av jomfruelig plastemballasje med over 100.000 tonn og øke bruken av resirkulert plast innen 2025. Magnum-begrene skal lanseres globalt fra 2021.

Magnum har offentliggjort at all deres emballasje skal være gjenbrukbar, resirkulerbar og laget av resirkulert husholdningsavfall (post consumer) for å drive sirkulær økonomi.
SABICs Trucircle-løsning innebærer bruk av kjemisk gjenvunnet, blandet husholdningsplast, sertifiserte polymerer laget av biobaserte råvarer og mekaniske gjenvunnet plast. De sertifiserte polymerene er basert på masseprinsippet.

For å sikre «chain of custody” gjennom verdikjeden, må alle leverandører ha ISCC Plus-sertifisering. Denne anerkjente sertifiseringen verifiserer at massebalansen følger forhåndsdefinerte og transparente regler. I tillegg gir det sporbarhet gjennom hele verdikjeden.

Globalt kjemiselskap

SABIC er et globalt kjemiselskap med hovedkvarter i Saudi Arbia og fabrikker i Amerika, Europa, Midtøsten og Stillehavs-Asia. Konsernet har over 33.000 ansatte og opererer i rundt 50 land.

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors