Da et finsk destilleri skulle utvikle emballasje til sin nye vodka med dill, valgte de en spesialdesignet flaske og ba om en djerv og intelligent gaveemballasje.
Det var et stort øyeblikk for det finske familiedestilleriet Lignell & Piispanen da deres nye Gustav Dill vodka kom øverst på pallen på WSC i London.
Prisutdelingen under Wine & Spirits Competition i London ble dermed en fin bursdagspresang for firmaet som feirer 165 år.
– Jeg visste at vi har et enestående produkt, men dette resultatet var overveldende resultat som allerede har lønt seg på grunn av økende salg, sier Harri Nylund, CEO i det 165 år gamle familieselskapet.
– Gustav Dill vodka ble designet som til Finlands 100-årsjubileum, så dette er også en seier for Finland.
Spesialdesignet flaske og gaveeske
En ekte vinner trenger luksusemballasje. Den kjente finske designere Jaani Vaahtera ble leid inn for å designe flasken. Designen hadde ingen innvirkning på konkurranseresultatet, da dommerne smakte drikkevarene uten å se flaskene eller emballasjen.
– Flasken var vidunderlig, men vi hadde ikke tenkt så mye på emballasje. Det eneste vi visste var at gaveemballasjen måtte se bra ut og være sterk og beskyttende, både mot slitasje, slag og kopiering.
Starcke, et finsk selskap som er spesialisert på etterbearbeiding og merkevarebeskyttelse, ble spurt om å utvikle en djerv og intelligent emballasje for produktet. Ilkka Harju, sjef or Design og Innovasjon, ledet prosessen fra start til mål.
Valgte å utvikle nye kartongkvalitet
Designflasken er veldig tung, så esken trenger styrke og svært gode trykkegenskaper, en kombinasjon som er umulig med tradisjonelle foldekartonger som vanligvis brukes til slike løsninger.
– Utseende og følelsen på emballasjen er viktigst for kundene, men uten sterk kvalitetskartong er det umulig å lage vakker emballasje, spesielt hvis vil bruke varmpreging eller gravering, sier Ilkka Harju.
– Derfor henvendte vi oss til Kutkamills som hadde en ny kartongmaskin med mange muligheter på.
De utviklet en 450 gsm foldekartong med en tykkelse på 800µ. Den beskytter flasken godt, men veier mindre og har bedre ytelse enn lett bølgepapp, som ble vurdert som alternativ.
Rask produktutvikling
– Hele prosessen med å utvikle den nye kartongkvaliteten tok cirka to uker, og det er meget raskt. Jeg har sett saker der det kan opptil et år, sier Ilkka Harju, som er imponert over kartongens trykkvalitet og gode egenskaper i ved behandling og konvertering.
Den nye emballasjen ble presentert på Luxury Packaging i London i september og skal vises på Luxe Pack i Monaco i oktober.