Remy Cointreau integrerer NFC-teknologi fra NXP Semiconductos og Selinko i korken på alle flaskene til Louis XIII luksusmerke for cognac.
Teknologien gjør det mulig for kundene å registrere sitt kjøp og bli medlem i Louis XIII Society, en privat klubb der medlemmer tilbys eksklusivt innhold, unike opplevelser og personlige tjenester gjennom smarttelefonen.
Skanning av korken gir tilgang til medlemskap
Brikken leveres av NXP, mens Selinko leverer NFC-ekspertise og programvaren som linker kunden til Louis XIII-samfunnet. Bedriftene sier at dette er et perfekt eksempel på hvordan oppkobling av gjenstander til IoT gir eksklusive opplevelser for verdifulle kunder.
Etter at forseglingen er fjernet, kan kunden skanne korken med smarttelefonen for å få tilgang til Louis XIII landingsside, der de kan lage eller logge inn på sin konto. Flaskenummeret blir registrert automatisk.
Forseglingens autentisitet verifiseres, og kunden varsles dersom flasken har blitt åpnet tidligere.
Personlige fordeler
Medlemskapet i Louis XIII Society gir tilgang til tjenester som kundetilpasset gravering på flasken, forhåndsbestilling av serien i begrenset opplag og kontakt med en personlig rådgiver for unike smaksopplevelser.
Medlemmer inviteres til å delta i det globale nettverket av registrerte konjakk-kjennere. De vil også kunne bestille gaver der et personlig budskap vises når korken skannes.
– Hver flaske over hele verden vil få denne smarte løsningen, sier Ludovic du Plessis, global direktør for Louis XIII. Lanseringen starter i februar 2019. I 2021 vil over 40 milliarder objekter være tilknyttet IoT, ifølge Sylvia Kaiser-Kerhaw, senior markedssjef i NXP.