Lofoten innfører pant på brukte makrell i tomat-bokser

PUBLISERT: 19 januar 2022
OPPDATERT: 26 januar

Øystein Rist, daglig leder i Lofoten.|Alle produkter fra Lofoten skal nå kunne pantes, men makrell i tomat gir ekstra pant.|Alle produkter fra Lofoten skal nå kunne pantes, men makrell i tomat gir ekstra pant.|Pantingen skjer gjennom en app fra Bowers.

Lofoten har som første aktør i Norge inngått samarbeid med appen Bower som gjør det mulig for forbrukerne å pante boksene med Lofoten Makrell i tomat.


Dermed kan kundene tjene penger på de tomme boksene og samtidig gjøre en innsats for miljøet.
Øystein Rist, daglig leder i Lofoten, forteller at selskapet har gjort flere fordringer på emballasjen til produktene for å øke holdbarheten og redusere matsvinn og at de jobber med flere nye løsninger for resirkulering og avfallsreduksjon.

Alle produkter fra Lofoten skal nå kunne pantes, men makrell i tomat gir ekstra pant.
Vil ha med forbrukerne til å pante

– Nå håper vi å få med oss forbrukerne til å pante makrellboksen. Over 70 prosent av nordmenn spiser makrell i tomat, noe som tilsvarer over 30 millioner bokser i året! Hvis vi kan bidra til at enda flere makrell-i-tomat-spisere leverer makrellboksen til nærmeste gjenvinningsstasjon istedenfor at den havner i søpla, er det mye å hente for miljøet, sier Øystein Rist, daglig leder i Lofoten.
Aluminium egner seg godt som emballasje, da den sikrer god beskyttelse og lang holdbarhet, og dermed redusert matsvinn. Med materialet er energikrevende å produsere, og et viktig miljøtiltak er derfor å gjenvinne emballasjen.

Å bruke gjenvunnet aluminium i ny emballasje krever bare 5 prosent av energien som trengs for å produsere ny aluminium. Materialet kan gjenvinnes i det uendelige, ifølge Grønt Punkt Norge, enten til nye makrellbokser, tog og sykler, med mer.
Gjennom samarbeidet med Bower ønsker Lofoten å belønne dem som gjenvinner emballasje. Ved hjelp av Bower-appen kan forbrukerne skanne strekkoden på boksen og levere den til nærmeste gjenvinningsstasjon utenfor eller ved hjemmet.

Pantingen skjer gjennom en app fra Bowers.
Ekstra pant på makrell i tomat

Pantepengene samles direkte på mobilene og fungerer som et pantesystem et pantesystem for emballasje. Alle produktene fra Lofoten kan pantes i Bower-appen, men man får ekstra pant ved panting av Lofoten Makrell i tomat.

– Vi vet at mange makrell i tomat-bokser går restavfallet fordi de oppleves som grisete og lukter, spesielt om du må oppsøke en gjenvinningsstasjon utenfor hjemmet. Gjennom Bower-samarbeidet håper vi å oppmuntre flere til å gjenvinne gjennom bevisstgjøring og, ikke minst, pantepenger.

Rist forteller at Bower har blitt store i Sverige, og som første aktør i Norge vil Lofoten teste markedet i Norge.

– Vi håper dette kan skape gode vaner hos forbrukerne.

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red