Lofoten innfører pant på brukte makrell i tomat-bokser

PUBLISERT: 19 januar 2022
OPPDATERT: 26 januar

Øystein Rist, daglig leder i Lofoten.|Alle produkter fra Lofoten skal nå kunne pantes, men makrell i tomat gir ekstra pant.|Alle produkter fra Lofoten skal nå kunne pantes, men makrell i tomat gir ekstra pant.|Pantingen skjer gjennom en app fra Bowers.

Lofoten har som første aktør i Norge inngått samarbeid med appen Bower som gjør det mulig for forbrukerne å pante boksene med Lofoten Makrell i tomat.


Dermed kan kundene tjene penger på de tomme boksene og samtidig gjøre en innsats for miljøet.
Øystein Rist, daglig leder i Lofoten, forteller at selskapet har gjort flere fordringer på emballasjen til produktene for å øke holdbarheten og redusere matsvinn og at de jobber med flere nye løsninger for resirkulering og avfallsreduksjon.

Alle produkter fra Lofoten skal nå kunne pantes, men makrell i tomat gir ekstra pant.
Vil ha med forbrukerne til å pante

– Nå håper vi å få med oss forbrukerne til å pante makrellboksen. Over 70 prosent av nordmenn spiser makrell i tomat, noe som tilsvarer over 30 millioner bokser i året! Hvis vi kan bidra til at enda flere makrell-i-tomat-spisere leverer makrellboksen til nærmeste gjenvinningsstasjon istedenfor at den havner i søpla, er det mye å hente for miljøet, sier Øystein Rist, daglig leder i Lofoten.
Aluminium egner seg godt som emballasje, da den sikrer god beskyttelse og lang holdbarhet, og dermed redusert matsvinn. Med materialet er energikrevende å produsere, og et viktig miljøtiltak er derfor å gjenvinne emballasjen.

Å bruke gjenvunnet aluminium i ny emballasje krever bare 5 prosent av energien som trengs for å produsere ny aluminium. Materialet kan gjenvinnes i det uendelige, ifølge Grønt Punkt Norge, enten til nye makrellbokser, tog og sykler, med mer.
Gjennom samarbeidet med Bower ønsker Lofoten å belønne dem som gjenvinner emballasje. Ved hjelp av Bower-appen kan forbrukerne skanne strekkoden på boksen og levere den til nærmeste gjenvinningsstasjon utenfor eller ved hjemmet.

Pantingen skjer gjennom en app fra Bowers.
Ekstra pant på makrell i tomat

Pantepengene samles direkte på mobilene og fungerer som et pantesystem et pantesystem for emballasje. Alle produktene fra Lofoten kan pantes i Bower-appen, men man får ekstra pant ved panting av Lofoten Makrell i tomat.

– Vi vet at mange makrell i tomat-bokser går restavfallet fordi de oppleves som grisete og lukter, spesielt om du må oppsøke en gjenvinningsstasjon utenfor hjemmet. Gjennom Bower-samarbeidet håper vi å oppmuntre flere til å gjenvinne gjennom bevisstgjøring og, ikke minst, pantepenger.

Rist forteller at Bower har blitt store i Sverige, og som første aktør i Norge vil Lofoten teste markedet i Norge.

– Vi håper dette kan skape gode vaner hos forbrukerne.

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot