Lofoten har som første aktør i Norge inngått samarbeid med appen Bower som gjør det mulig for forbrukerne å pante boksene med Lofoten Makrell i tomat.
Dermed kan kundene tjene penger på de tomme boksene og samtidig gjøre en innsats for miljøet.
Øystein Rist, daglig leder i Lofoten, forteller at selskapet har gjort flere fordringer på emballasjen til produktene for å øke holdbarheten og redusere matsvinn og at de jobber med flere nye løsninger for resirkulering og avfallsreduksjon.
Vil ha med forbrukerne til å pante
– Nå håper vi å få med oss forbrukerne til å pante makrellboksen. Over 70 prosent av nordmenn spiser makrell i tomat, noe som tilsvarer over 30 millioner bokser i året! Hvis vi kan bidra til at enda flere makrell-i-tomat-spisere leverer makrellboksen til nærmeste gjenvinningsstasjon istedenfor at den havner i søpla, er det mye å hente for miljøet, sier Øystein Rist, daglig leder i Lofoten.
Aluminium egner seg godt som emballasje, da den sikrer god beskyttelse og lang holdbarhet, og dermed redusert matsvinn. Med materialet er energikrevende å produsere, og et viktig miljøtiltak er derfor å gjenvinne emballasjen.
Å bruke gjenvunnet aluminium i ny emballasje krever bare 5 prosent av energien som trengs for å produsere ny aluminium. Materialet kan gjenvinnes i det uendelige, ifølge Grønt Punkt Norge, enten til nye makrellbokser, tog og sykler, med mer.
Gjennom samarbeidet med Bower ønsker Lofoten å belønne dem som gjenvinner emballasje. Ved hjelp av Bower-appen kan forbrukerne skanne strekkoden på boksen og levere den til nærmeste gjenvinningsstasjon utenfor eller ved hjemmet.
Ekstra pant på makrell i tomat
Pantepengene samles direkte på mobilene og fungerer som et pantesystem et pantesystem for emballasje. Alle produktene fra Lofoten kan pantes i Bower-appen, men man får ekstra pant ved panting av Lofoten Makrell i tomat.
– Vi vet at mange makrell i tomat-bokser går restavfallet fordi de oppleves som grisete og lukter, spesielt om du må oppsøke en gjenvinningsstasjon utenfor hjemmet. Gjennom Bower-samarbeidet håper vi å oppmuntre flere til å gjenvinne gjennom bevisstgjøring og, ikke minst, pantepenger.
Rist forteller at Bower har blitt store i Sverige, og som første aktør i Norge vil Lofoten teste markedet i Norge.
– Vi håper dette kan skape gode vaner hos forbrukerne.