
I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
Dette gjøres ikke helt frivillig, det er en måte å forsøke å komme rundt ny lovgivning i Storbritannia som kom på plass i fjor høst og har til hensikt å beskytte barn. Lidl sier det vil fjerne alle designelementer, som 3D-animerte former, lyse fargemønstre og lekne produktnavn som ikke direkte reflekterer innholdet.
For eksempel vil gummibjørnene deres gå fra deres lyse, tiltalende pappemballasje til noe enklere, mer produktfokusert som fremhever fruktsmakene. Dette er et tiltak som bygger på endringer som ble gjort tilbake i 2020 da Lidl ble den første kjeden i Storbritannia som fjernet tegneseriefigurer fra frokostblandingene.
Samtidig har godteri og sjokolade blitt fjernet fra plasseringen ved kassene siden i fjor.