– Vi må sammen gjøre en kjempeinnsats for å redusere matsvinnet i Norge, sier Key Account Manager i Lexit Group, Annett Malmo.
Norske forbrukere kaster mat for minimum 12 milliarder kroner i året. Annett Malmo mener at riktig emballering og etikettering er et av mange viktig tiltak for å få bukt med problemet.
REforReM
Lexit Group er en del av prosjektet «Riktig emballering for redusert matsvinn» med kortnavnet REforReM – et innovasjonsprosjekt som vil pågå ut 2018. Det skal bidra til betydelig matsvinnreduksjon primært hos forbrukere, men også hos matindustrien og i dagligvarehandelen.
Prosjektet er finansiert av Forskningsrådet, dagligvarebransjen og leverandørene. BAMA er prosjekteier mens Nofima er prosjektkoordinator.
– Etiketter har utviklet seg fra å kun være en enkel informasjonsbærer til å bli en viktig markedsføringskanal med forskjellige funksjoner og formål, sier Malmo.
– En god etikett vekker kundens oppmerksomhet og gjør at produktene skiller seg ut i mengden. Samtidig er den fremdeles en viktig informasjonsbærer. Etiketten viser hva produktet inneholder, hvordan det kan benyttes, holdbarhet, lagring, serveringstips, osv, forklarer hun.
«Best før» er ikke det samme som «dårlig etter»
Det er viktig å informere om at maten kan spises også etter utløpsdato dersom den oppbevares riktig. – «Best før» er ikke det samme som «dårlig etter», sier Malmo.
Etiketten gir forbrukerne informasjon om matinnholdet og holdbarheten, men etiketten kan også benyttes som en åpne/lukke-funksjon.
Forpakningen vil ikke bli 100 prosent tett, men produktet i pakken vil holdes på plass og behovet for eventuelt å om-emballere produktet (f. eks. Tupperware) fjernes – noe som vil gi bedre holdbarhet fordi produktet ligger i sin opprinnelige emballasje.
Lexit Group samarbeider tett med bransjen
Det forskes mye på holdbarhet, matproduksjon, emballering og etikettløsninger. – Vi snakker om hele verdikjeden fra råvarer til maten er ute i butikk og videre hjem til forbrukerne. I denne sammenhengen spiller etiketten en viktig rolle.
Lexit Group samarbeider tett med bransjen for å finne frem til de beste etikettløsningene. Målet er ytterligere reduksjon av svinnet, og som etikettprodusent kan selskapet være med å gjøre en liten forskjell.
– Men til syvende og sist er det opp til hver enkelt av oss som forbrukere å gjøre den største jobben, forteller Malmo til slutt.
REforReM er et treårig innovasjonsprosjekt
Prosjektet Riktig emballering for redusert matsvinn med kortnavnet REforReM er et treårig næringsrettet innovasjonsprosjekt (IPN).
Deltakere i prosjektet:
* BAMA (prosjektleder)
* Grilstad
* Hallvard Lerøy/Sjømathuset
* Lauvsnes Gartneri
* Tommen Gram
* RPC Packaging
* BWL Maskin
* Wipack
* Døvigen
* Lexit Group.
I tillegg til Nofima deltar også Østfoldforskning som forskningspartner og Matvett.
Ulike matvarer trenger ulik emballasje
Dette prosjektet tar utgangspunkt i de aktuelle matvarene for å finne de beste emballeringsløsningene. Grønnsaker, kjøttprodukter og fiskeprodukter er blant matvarene det skal jobbes med.
Målet er at et par år frem i tid skal hver og en av oss kaste mindre mat, fordi de nyutviklede emballeringsteknologiene øker holdbarheten og forbedrer produktkvaliteten.
Prosjektet er delt inn i fire arbeidspakker:
1. Emballeringsteknologier for økt produktkvalitet og optimal holdbarhet
2. Forbrukertilpasset emballering
3. Miljø- og ressursdokumentasjon av nye løsninger
4. Kommunikasjon og formidling
Les mer om matsvinn og REforReM her