Late hjerner leter etter letteste utvei i butikken

PUBLISERT: 19 november 2015
OPPDATERT: 26 januar


De fleste kjøpsbeslutninger tas i butikken. Men hvordan fungerer dette? Forskere ved Karlstads Universitet foretatt en studie og slipper nå en rapport.

Selv forbrukere som på forhånd vet at de skal ha en frokostblanding, bestemmer seg ikke for hvilken de skal velge før de står i butikken. Dette vet butikk- og varemerkeeiere utmerket godt, og derfor er butikkene i dag fulle av forskjellige budskap til forbrukerne.

Kartla kundens atferd med eye tracking
Centrum för tjänsteforskning (CFT) ved Karlstads universitet har gjennomført en studie av hvilke metoder som fungerer og forbrukernes reaksjon, finansiert av Handelns Utvecklingsråd. Nå kommer en rapport om funnene.

I prosjektet har forskerne fulgt forbrukernes vei gjennom butikken med hjelp av utstyr som sporer og registrerer øyets bevegelser (eye tracking). Ved hjelp av målinger har forskerne i detalj kunne kartlegge hvor kundene ser, hva de legger merke til og hvordan det påvirker beslutningene.

Vi sorterer veldig raskt bort den informasjonen vi får i butikken

Ser med hukommelsen
– Hjernen er lat og leter hele tiden etter den letteste måten å løse en oppgave på. Et eksempel på dette er at vi ser med hukommelsen. Produkter som plasseres på uventede steder blir derfor usynlig for oss, sier prosjektleder Erik Wästlund.

Kundens oppmerksomhet styres i høy grad av målet med besøket i butikken. En person som skal kjøpe en bestemt type kaffe, vil i mye større grad sortere vekk informasjon som er irrelevant enn folk som leter litt på måfå etter noe godt og passende til kaffen med kollegene.

Forbrukere som er nye i en butikk, ser ikke spesialtilbud i særlig grad, ettersom de leter seg frem på ukjent mark. Kunder som har vært i butikken før kan skanne den etter tilbud, ettersom de ikke trenger å lete seg frem i like stor grad.

Gjør det enkelt for kunden!
Personer som har brukt mye energi på en beslutning tenderer mot å bli mer selektive etter det.
Forskernes resultat viser at det er viktig å forenkle navigeringen og beslutningsprosessen for kunden og ta hensyn til kundens evne til å bearbeide informasjon gjennom hele kjøpssyklusen.

Butikkinformasjonens rolle blir da å forenkle og skapet et trivelig miljø for kunden, ikke bare selge og informere fra handelens synsvinkel. I valget mellom en butikk som er vanskelig å finne frem i og en som gjør det lett for forbrukeren, vil kunden foretrekke – og komme tilbake til den siste.

– Butikkpersonalet er aller viktigst. Ingen skilter, tv-skjermer eller emballasjer kan erstatte tips og hjelp fra butikkpersonalet, sier Erik Wästlund.
 

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex