Jo mer kunnskap du har om generell bærekraft, jo flere muligheter vil du finne for bærekraftige emballasjeløsninger, viser en ny undersøkelse.
Sustainable Packaging Coalition (SPC) og Packaging Digest har gjennomført en undersøkelse som viser at medlemmer i SPC har mye større forståelse og engasjement for bærekraftige emballeringsløsninger enn ikke-medlemmer.
Sirkulær økonomi
En av de tydeligste forskjellene i svarene gjelder forståelsen av konseptet «sirkulær økonomi» og integrering av dette i selskapets strategi. Ikke-medlemmer var splittet på midten når det gjelder kjennskap til begrepet, mens 83 prosent av SPC-medlemmene sa at det er kjent med og forstår hva begrepet innebærer.
Når de ble spurt om sirkulær økonomi er bygget inn i selskapets bærekraftstrategi, svarte 74 prosent av SPC-medlemmene ja. Bare 46 prosent av ikke-medlemmene indikerte at selskapets strategi reflekterer tankegangen bak sirkulær økonomi.
Det mest imponerende var at SPC-medlemmer har bedre forståelse av nødvendige tiltak for å realisere mer sirkulær økonomi. Å øke gjenvinning av emballasje var et mål for alle selskapene, uavhengig av medlemskap i SPC, men SPC-medlemmene skilte seg ut ved at de nevnte begrepet «post-consumer recycled content (PCR)».
Markedsavdeling eller forskere
Det viser at de forstår hvilke mekanismer som driver gjenvinningen. Noe overraskende var PCR det mest nevnte målet for SPC-medlemmer. For ikke-medlemmer var dette på fjerdeplass. Medlemmene viste også at økt gjenvinning krever mer enn å bare sette gjenvunnet emballasje på markedet.
Sirkulær økonomi er tuftet på å knytte sammen begynnelsen og slutten på emballasjens liv, og SPC-medlemmer var da også mer opptatt av emballasjens fulle syklus enn ikke-medlemmer.
Forfatterne av studien tror at årsaken til de forskjellige svarene fra medlemmer og ikke-medlemmer i SPC skyldes at markedsavdelingen har mest innflytelse på beslutningene om bærekraftig emballasje hos ikke-medlemmene. Hos medlemmene har FoU-avdelingen størst innflytelse.