Kravene til ekthet utfordrer legemiddelemballasje

PUBLISERT: 13 november 2020
OPPDATERT: 26 januar

||Hvis klaffen er åpnet, har produktet blitt åpnet eller tuklet med.

Både legemiddelbedrifter og forbrukere vil være sikre på at medisinen er ekte og ikke forfalsket eller manipulert. Metsä Board tar utfordringen.

Sammen med økt forbruk vokser behovet for å kunne vise ekthet på legemiddelemballasje. Metsä Boards designteam har utformet to eksempler for legemiddelindustrien som viser forskjellige funksjon for å forhindre manipulasjon av innholdet.

Sabotasjeforsøk eller kopiering

Bedrageri kan være sabotasjeforsøk mot et varemerke eller å selge en billig kopi som et merkevareprodukt. Egenskaper som viser manipulering, er verktøy for å garantere det emballerte produktets sikkerhet. Når en emballasje er sikret med funksjoner mot manipulering, varsler den forbrukeren om hvert forsøk som kan ha skjedd for å ødelegge eller kontaminere innholdet. Det mest åpenbare beviset er en brutt emballasje.

– En sikker emballasje mot manipulering har en forsegling eller et element som brytes dersom emballasje åpnes. Det går ikke å erstatte innholdet uten å etterlate seg synlige spor, sier Iiro Numminen, Structural Packaging Designer hos Metsä Board.

Funksjoner som viser forsøk på manipulering krever kvalitetskartong, som i seg selv er et tegn på ekthet.

To eksempler
Hvis klaffen er åpnet, har produktet blitt åpnet eller tuklet med.

For å demonstrere ulike funksjoner mot manipulering har Metsä Boards designteam produsert to eksempler der falsekartongen MetsäBoard Pro FBB Bright brukes.
Disse eksemplene har forskjellige sikkerhetsegenskaper. Den ene emballasjen har en utforming som ryker når den åpnes. Dermed avslører den at produktet har blitt brukt eller manipulert.

Det andre eksemplet har en sikkerhetsetikett med hologram produsert av det finske selskapet Starcke OY. Etiketten garanterer at emballasjen forblir uåpnet frem til forbrukeren.

Som en ytterligere sikkerhet, er hologrametiketten et separat element som påføres emballasjen.
Et sikkerhetshologram er umulig å forfalske og er derfor svært effektivt mot forfalskning.

– Iblant kan man kjenne på selve kartongen eller se uskarpt trykk som viser at dette er en åpenbar forfalskning eller kopi. Som profesjonell designer like jeg nye innovasjon innenfor emballasjedesign mot manipulering, sier Numminen.

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x