I begrenset opplag lanserer Kellogg’s Day Coco Pops frokostblandinger i Storbritannia der informasjon kan hentes på smarttelefon via Navilens-teknologi.
Emballasjene vil også preges med Brailles blindeskrift og vanlig skrift i store fonter. Eskene har vært tilgjengelig i nesten 60 Co-op-butikker over hele Storbritannia siden 8. oktober. Via Navilens-teknologien får forbrukere tilgang til å spille av informasjon om allergener, blant annet.
Umulig å lese teksten på esken
Kampanjen kommer etter at det britiske blindeinstituttet, RNIB, avslørte at ni av ti blinde og svaksynte mener at informasjonen på emballasjen er vanskelig eller umulig å lese.
Hvis dette prosjektet blir vellykket, vil Kellogg’s innføre teknologien på flere frokostblandingsesker.
Marc Powell, leder for strategisk tilgjengelighet i RNIB sier:
– Denne testen har hevet listen når det gjelder inkluderende og tilgjengelig pakningsdesign. Folk med begrenset syn og blinde vil kunne lokalisere produktet på hyllen og få tilgang på all informasjon helt på egen hånd for første gang.
– Ofte er viktig informasjon på emballasjen i svært liten skrift, noe som gjør det vanskelig for blinde og synshemmede å lese. Dermed blir shopping utfordrende, spesielt for mennesker med spesielle krav til dietten, siden de ikke kan se den viktige ernæringsinformasjonen.
Mange har redusert syn
Over to millioner mennesker i Storbritannia, og cirka 180.000 nordmenn (2917) lever med redusert synsevne og har problemer med å lese informasjonen på emballasjen på frokostblandinger.
– Derfor har vi samarbeidet med RNIB for å lage disse eskene med Navilens-teknologi, sier Chris Silcock, administrerende direktør i Kellogg’s.
– Dette er de første emballasjen for mat med slik teknologi. Hvis testen blir en suksess, håper vi at den vil dukke opp på flere frokostblandingsesker, for å hjelpe mennesker med synshemninger