Keep-it gir sikrere anslag av holdbarheten på matvarer

PUBLISERT: 29 november 2015
OPPDATERT: 26 januar
|||

Holdbarhetsindikatoren Keep-it tar hensyn til temperaturen hele veien fra produsent til forbruker, og viser derfor den virkelige holdbarheten.

Tradisjonell datostemplingen er et estimat som tar utgangspunkt i de forhold man antar produktet utsettes for – ikke de reelle.

Legger inn risikomarginer
Ved fastsettelse av holdbarhet legger produsentene gjerne inn risikomarginer for å sikre at forbruker ikke får dårlig mat før utgått dato. Det betyr at maten ofte kan være fullgod også etter at stemplingsdatoen er passert.

Sammen med andre faktorer, bidrar denne sikkerhetsmarginen til at norske husholdninger kaster mat for cirka ti milliarder kroner i året – tilsvarende 340 000 tonn matavfall.

Holdbarhetsindikatoren Keep-it tar hensyn til temperaturen hele veien fra produsent til forbruker, og viser derfor den virkelige holdbarheten til forskjell fra den tradisjonelle datostemplingen som er et estimat.

Store fordeler for forbrukerne
– Med Keep-it ser forbrukeren allerede i butikken om produktet er oppbevart korrekt eller ikke, sier administrerende direktør Kristian Hovland i Keep-it Technologies i et intervju i en temaavis for Matproduksjon.no som ble distribuert med Aftenposten på søndag.

Det fremgår helt klart av indikatoren hvor mange dager ferskvaren virkelig har igjen av holdbarheten, her er det ingen estimater, datostempling eller gjetting, men korrekt informasjon.

– Når man kommer hjem, fortsetter indikatoren å registrere temperatur, på den måten får man også sjekket at temperaturen i kjøleskapet er som den skal eller om det er for varmt, forklarer Kristen A. Hovland.

Når man har kjøpt inn mye forskjellig fersk mat kan man også bruke Keep-it for å avgjøre hvilket produkt man bør benytte først.

Rema valgte Keep-it
Rema 1000 har valgt å bruke Keep-it holdbarjetsindikator på noen av sine produkter som laks og kylling. Keep-it indikatoren på laksen viser kanskje en holdbarhet på fire dager, mens kyllingen bare har to dager igjen, og da velger man kanskje å ta kyllingen til middag.

– Det som er forbrukerens fordel er like mye vår fordel, sier ferskvaredirektør i Rema 1000, Martin Klafstad.

De begynte å prøve ordningen på noen ganske få produkter i 2011 og har senere utvidet bruken av Keep-it. Klafstad forteller at Keep-it-indikatoren gjør at Rema kan selge varer som egentlig har utgått på dato til en litt lavere pris, siden de er helt sikre på at produktet fortsatt er holdbart hvis Keep-it indikerer det.

Vant innovasjonspris
På EAT-konferansen i Stockholm ble Keep-it kåret til vinner av Local EAT Award i konkurranse med over 200 norske og svenske prosjekter.

– Juryen trakk blant annet frem at vinneren hadde funnet opp en fremtidsrettet måte å forbedre systemet som viser matprodukters holdbarhet, sier Dag Hvaring som er senior director partnerships i EAT Initiative.

– Dette kan bidra til at store mengder sunn mat spises i stedet for å kastes, derfor har en slik tilnærming et enormt globalt .

Næringsmiddelprodusenter, dagligvarehandelen og forbrukere kaster mye mat som kunne vært spist, det vi kaller matsvinn. Både av hensyn til miljø, ressursutnyttelse og økonomi er det viktig å få redusert dette matsvinnet.

Totalt var matsvinnet i Norge på 361 000 tonn i 2013:
*   60 000 tonn matsvinn i matindustrien
*     2 000 tonn matsvinn i grossistleddet
*   68 000 tonn matsvinn i butikkleddet
* 231 000 tonn matsvinn hos forbrukerne

 

 

 

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa