Keep-it gir sikrere anslag av holdbarheten på matvarer

PUBLISERT: 29 november 2015
OPPDATERT: 26 januar
|||

Holdbarhetsindikatoren Keep-it tar hensyn til temperaturen hele veien fra produsent til forbruker, og viser derfor den virkelige holdbarheten.

Tradisjonell datostemplingen er et estimat som tar utgangspunkt i de forhold man antar produktet utsettes for – ikke de reelle.

Legger inn risikomarginer
Ved fastsettelse av holdbarhet legger produsentene gjerne inn risikomarginer for å sikre at forbruker ikke får dårlig mat før utgått dato. Det betyr at maten ofte kan være fullgod også etter at stemplingsdatoen er passert.

Sammen med andre faktorer, bidrar denne sikkerhetsmarginen til at norske husholdninger kaster mat for cirka ti milliarder kroner i året – tilsvarende 340 000 tonn matavfall.

Holdbarhetsindikatoren Keep-it tar hensyn til temperaturen hele veien fra produsent til forbruker, og viser derfor den virkelige holdbarheten til forskjell fra den tradisjonelle datostemplingen som er et estimat.

Store fordeler for forbrukerne
– Med Keep-it ser forbrukeren allerede i butikken om produktet er oppbevart korrekt eller ikke, sier administrerende direktør Kristian Hovland i Keep-it Technologies i et intervju i en temaavis for Matproduksjon.no som ble distribuert med Aftenposten på søndag.

Det fremgår helt klart av indikatoren hvor mange dager ferskvaren virkelig har igjen av holdbarheten, her er det ingen estimater, datostempling eller gjetting, men korrekt informasjon.

– Når man kommer hjem, fortsetter indikatoren å registrere temperatur, på den måten får man også sjekket at temperaturen i kjøleskapet er som den skal eller om det er for varmt, forklarer Kristen A. Hovland.

Når man har kjøpt inn mye forskjellig fersk mat kan man også bruke Keep-it for å avgjøre hvilket produkt man bør benytte først.

Rema valgte Keep-it
Rema 1000 har valgt å bruke Keep-it holdbarjetsindikator på noen av sine produkter som laks og kylling. Keep-it indikatoren på laksen viser kanskje en holdbarhet på fire dager, mens kyllingen bare har to dager igjen, og da velger man kanskje å ta kyllingen til middag.

– Det som er forbrukerens fordel er like mye vår fordel, sier ferskvaredirektør i Rema 1000, Martin Klafstad.

De begynte å prøve ordningen på noen ganske få produkter i 2011 og har senere utvidet bruken av Keep-it. Klafstad forteller at Keep-it-indikatoren gjør at Rema kan selge varer som egentlig har utgått på dato til en litt lavere pris, siden de er helt sikre på at produktet fortsatt er holdbart hvis Keep-it indikerer det.

Vant innovasjonspris
På EAT-konferansen i Stockholm ble Keep-it kåret til vinner av Local EAT Award i konkurranse med over 200 norske og svenske prosjekter.

– Juryen trakk blant annet frem at vinneren hadde funnet opp en fremtidsrettet måte å forbedre systemet som viser matprodukters holdbarhet, sier Dag Hvaring som er senior director partnerships i EAT Initiative.

– Dette kan bidra til at store mengder sunn mat spises i stedet for å kastes, derfor har en slik tilnærming et enormt globalt .

Næringsmiddelprodusenter, dagligvarehandelen og forbrukere kaster mye mat som kunne vært spist, det vi kaller matsvinn. Både av hensyn til miljø, ressursutnyttelse og økonomi er det viktig å få redusert dette matsvinnet.

Totalt var matsvinnet i Norge på 361 000 tonn i 2013:
*   60 000 tonn matsvinn i matindustrien
*     2 000 tonn matsvinn i grossistleddet
*   68 000 tonn matsvinn i butikkleddet
* 231 000 tonn matsvinn hos forbrukerne

 

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors