Kaviar-salget økte, selv da tubene flasset som verst

PUBLISERT: 28 januar 2016
OPPDATERT: 26 januar
|

Til tross for tusenvis av klager på flassende tuber, økte salget av kaviar. Men Mills lover likevel at lignende ting ikke skal skje igjen.

– Vi fikk tusenvis av klager på de flassende tubene i fjor sommer. Og da en av dem skrev klagen på rim på Facebook, valgte en av våre ansatte å svare på rim. Det ga kjemperespons, men vi kommer ikke til å risikere en slik bommert igjen, sier Mona Brandsdal i Mills.

Komplisert årsakssammenheng
Årsaken til at tubene plutselig begynte å flasse sommeren 2015, var ikke åpenbar. Riktignok hadde en av Mills' leverandører skiftet ut sin underleverandør av lakk, men ifølge Brandsdal så tubene helt fine ut da de forlot fabrikken.

– Leverandøren har levert lakk på tilsvarende tuber i mange andre land uten en eneste klage, men det viste seg at vi nordmenn behandler kaviaren annerledes. Tubene tålte ikke temperaturforandringen ved å bli tatt ut og inn av kjøleskapet gjentatte ganger, sa Brandsdal på Næringsmiddeldagene.

Mills har tatt lærdom av hvordan klagesaker bør behandles. Mills har dessuten et omfattende system for kvalitetssikring i alle ledd, for å luke ut feil. Ved siden av selvpålagte krav, vil de også oppfylle kundenes og forbrukernes krav.

Bruker mye tid på kvalitetssikring
– Vi bruker mye tid å kvalitetssikre og revidere underleverandører, både på råvarer og emballasje, forteller Brandsdal.

Ved utvikling av nye produkter, kjører Mills kvalitetssikring fra ide til ferdig produkt. De sikrer også at produksjonen kan oppskaleres ved å kjøre tre repeterte forsøk. Alle fabrikkene driver mini-kvalitetssikring og mini-revisjon, mens Mills sentralt foretar hovedrevisjonen.

– Via sjekklister kontrollerer vi at alt som står på emballasjen er riktig, og at det er samsvar mellom bilde på emballasjen og innholdet. Og vi kvalitetssikrer produktet helt ut i butikk, der vi får tilbakemeldinger om emballasjen fungerer eller ikke.

 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot