Kartongskål fra finsk start-up belønnet med WorldStar

PUBLISERT: 11 desember 2018
OPPDATERT: 26 januar

Kartongskålen fra Jospak består av 85 prosent mindre plast enn vanlige plastskåler. Løsningen blir belønnet med Worldstar under prisutdelingen i 2019.

WorldStar deles ut av WPO – World Packaging Organisation og er en av de mest anerkjente internasjonale prisene for emballasje som har blitt delt ut siden 1970.

Prisutdeling i Praha i mai 2019
WorldStar-prisene vurderes av dommere som blir enige om hvilken emballasje som er best i sin kategori når det gjelder innovasjon og ytelse.

Juryen består av representanter fra de forskjellige medlemslandene i WPO og en representant fra den internasjonale foreningen for emballasjejournalister, IPPO.

Årets juryering foregikk i Jinan, Kina i oktober 2018, der 319 bidrag fra 35 land ble vurdert. Prisseremonien vil finne sted i Praha i mai 2019.

Fikk ScanStar tidligere i år
For å delta i Worldstar, må en emballasje først ha vunnet en nasjonale eller regional emballasjekonkurranse.

Tidligere i år ble Jospak belønnet med Scanstar av Scandinavian Packaging Association (SPA), der Emballasjeforeningen er Norges representant.

Dermed ble emballasjen samtidig kvalifisert for å delta i WorldStar-konferansen.

Anerkjennelse av hardt arbeid
Jospak Oy ble grunnlagt i 2014 for å utvikle og kommersialisere nye emballasjeløsninger til matindustrien.

Selskapets innovasjon er en kartongskål med høy barriere og dermed egnet for en rekke matvarer som for tiden pakkes i plast.

– Å få en WorldStar innebærer at det harde arbeidet vi har lagt ned blir anerkjent. Vi er sikre på at denne prisen vil gjøre vår emballasjeløsning mer kjent på det internasjonale markedet, sier Tarja Heikkilä, administrerende direktør i Jospak.

Egnet for MAP
Kartongskålen er hermetisk lukket med en flerlags barrierefilm og er dermed egnet for pakking i modifisert atmosfære. Skålen er også kompatible med eksisterende pakkeprosesser i matindustrien.

Etter bruk kan forbrukerne ta vekk innerfilmen og legge materialene i sine respektive avfallsstrømmer.
Jospaks kartongbaserte skål har en stor trykkbar overflate som kan brukes til markedsføring og produktinformasjon.

Dermed er det ikke behov for ekstra etiketter eller kartonghylser, noe som gir lavere materialforbruk og reduserte kostnader.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors