Kartongprodusent med kundefokus satser digitalt

PUBLISERT: 12 oktober 2015
OPPDATERT: 26 januar


Tre generasjoners erfaring med skreddersydd emballasje har overbevist Kartongbolaget i Hälsingborg AB om at digital offset kan gi merverdi for kundene.

Når bedriften nå tar steget inn i digital kartongproduksjon med sin nye HP Indigo 30 000 med vann/UV-lakk online, er det med fullt fokus på kundene og deres utfordringer.

Kundene i fokus
Hos Kartongbolaget er det merkevareeiernes lønnsomhet og suksess som kommer i første rekke. I Allerum utenfor Helsingborg tilbyr selskapet ide, design og layout i en egen designavdeling. All produksjon, uansett om det er små serier eller flere millioner emballasjer, skjer i egne lokaler.

– Vi tar nå et stort og for oss nytt skritt inn i digital offsetproduksjon av alle typer emballasjer. Alt vi er gjør er med total konsentrasjon og fullt fokus på våre kunder og deres lønnsomhet, sier Joakim Johansson, VD og selskapets eier i tredje generasjon.

– Ved å legge til merverdi kan vi hjelpe våre kunder å løfte salget. Vi vil møte markedets krav med en teknologi som gir mulighet for nye applikasjoner, sier han videre.

Logistiske fordeler med to presser
Den nye HP 30000-pressen kompletterer den eksisterende offsetpressen fra Heidelberg. Med digital offset kan selskapet tilby alternativer som kan testes og måles direkte på markedet ved hjelp av flere ulike batcher.

– Vi kan dermed styre seriene etter markedets etterspørsel.

Den nye investeringen skal også gi en del logistiske fordeler, ved at større opplag kan kjøres parallelt med små serier. Leveringstiden blir dermed kortere, og pressene arbeider optimalt.

Kartongbolaget har i dag 19 ansatte, men håpet er at antallet skal stige i takt med flere oppdrag og økt omsetning.
 

 

 

Les mer

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx

Siste nytt

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx