Kampen mot matsvinn er nøkkeltema på Tokyo Pack

PUBLISERT: 18 januar 2018
OPPDATERT: 26 januar

På Tokyo Pack, som arrangeres 2.-5. oktober 2018 for 200.000 besøkende, er kampen mot matsvinn og emballasjedesign blant de viktigste nøkkeltemaene.

En tredel av verdens matvarer går tapt og kastes, og dette er verdens tredje største kilde til klimautslipp etter Kina og USA. Det giftige fjellet kaster en skygge over miljøet og truer menneskers helse. Matsvinn og avfall er nøkkeltemaer på Tokyo Pack 2018.

Emballasje har en rolle for å redusere trusselen
Japansk industri er spesialisert på presisjonsbearbeiding, aktiv emballasje og smarte filmer som bygger på 50 års pionerarbeid, gjenlukkbare systemer for fleksibel plast og funksjonell papiremballasje og kartong.

Vannbaserte trykkfarger bidrar til å kutte klimautslippene, og en av de japanske leverandørene i denne sektoren oppfordrer andre til å jobbe med å forbedre luftkvalitet i sine nabolag. Kinesiske trykkerier er de første som har tatt denne utfordringen.

Tokyo Pack 2018 legger opp til nettverksbygging og planlegging for bedrifter som vil inn på det japanske markedet. Messen gir for øvrig et godt helhetsinntrykk av det japanske markedet og den japanske måten å lage emballasje på.

Trenger løsninger for en ny virkelighet
Med en synkende befolkningsvekst og økende gjennomsnittsalder trenger Japan løsninger som er tilpasset en ny virkelighet. Japanerne ønsker å bygge «broer» og «supermotorveier» for å dele know-how om produksjonsprosesser og design med mennesket i fokus.

På Tokyo Pack 2018 vil det være utstilling av vinnerproduktene i designkonkurransen Good Packaging Awards og seremoni for AsiaStar Awards, der vinnerne også kan delta i WorldStar 2019. Det vil være mulig å få en sniktitt på fremtidens vinnere og trender.

Arrangørene håper at Tokyo Pack 2018 skal være stedet der for initiering av skalerbare prosjekter som forener verden med inspirerende ideer og teknisk ekspertise. Tokyo Pack regnes som Asias fremste internasjonale emballasjemesse for teknologi og design.

Stor utenlandsk deltakelse
På Tokyo Pack 2016 var omtrent 25 prosent av utstillerne internasjonale. 15 land og regioner var representert, deriblant Tyskland, Italia, Nederland, Sverige, Storbritannia, Frankrike, USA og asiatiske naboland.

184.677 besøkte messen i 2016.

Les mer om Tokyo Pack 2018 her www.tokyo-pack.jp/en/

 

 

Les mer

Drupa skrur ned på antall messedager

Drupa fastholder sin fireårs syklus og har nå presentert datoene for neste messe som arrangeres våren 2028. Det som derimot endres på er antall messedager.
DRUPA24_01x

Nederlandske Albert Heijn selger sugerør av plast igjen

Plastsugerør er ikke godkjent av EU, men det stopper tilsynelatende ikke at de selges.
sugror-stor

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Nordisk Bioplastforening lobbyerte på EU-nivå

Nordisk Bioplastforening har nå åpnet en dør inn til EU via et møte med Pär Holmgren og Jessica Roswall i Brussel.
Bild-alla-trex

Siste nytt

Drupa skrur ned på antall messedager

Drupa fastholder sin fireårs syklus og har nå presentert datoene for neste messe som arrangeres våren 2028. Det som derimot endres på er antall messedager.
DRUPA24_01x

Nederlandske Albert Heijn selger sugerør av plast igjen

Plastsugerør er ikke godkjent av EU, men det stopper tilsynelatende ikke at de selges.
sugror-stor

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Nordisk Bioplastforening lobbyerte på EU-nivå

Nordisk Bioplastforening har nå åpnet en dør inn til EU via et møte med Pär Holmgren og Jessica Roswall i Brussel.
Bild-alla-trex