Kaffeallianse mellom Nestle og Starbucks er i boks

PUBLISERT: 29 august 2018
OPPDATERT: 26 januar


Nestlé og Starbucks har signert en avtale som gir Nestlé de globale rettighetene til å markedsføre Starbucks’ ferdigpakkede produkter til dagligvarehandelen.

Avtalen gjelder også produkter til serveringsmarkedet, utenfor selskapets kaffebarer.

Gjennom alliansen vil de to selskapene jobbe tett sammen med Starbucks’ eksisterende utvalg av filterkaffe, hele bønner og porsjonskaffe. Alliansen vil også utnytte de to selskapenes innovasjonsevne med mål om å øke tilbudet til kaffeelskere over hele verden.

En enestående posisjon
– Partnerskapet demonstrerer vekstagendaen vår og gir Nestlé en enestående posisjon i kaffebransjen med en komplett serie av innovative merkevarer. Med Starbucks, Nescafé og Nespresso samler vi verdens mest ikoniske kaffemerker, sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé. 

– Det svært gode samarbeidet mellom de to selskapene har gitt en rask gjennomføring av avtalen, og vi er nå klare til å gripe nye vekstmuligheter, la han til.

Avtalen styrker Nestlés kaffeportefølje betydelig i Nord-Amerika, både innen premium filterkaffe porsjonskaffe. Det åpner også for global ekspansjon innen dagligvare- og serveringsmarkedet for Starbucks-merkevaren, ved å utnytte Nestlés globale rekkevidde.

Strategisk milepæl
– Denne globale kaffealliansen med Nestlé er en betydelig strategisk milepæl for Starbucks videre vekst, sa Kevin Johnson, konsernsjef i Starbucks. 

– Sammen med verdens ledende kaffeselskap, som også verdens største mat- og drikkevareselskap og verdens største og raskt voksende innen kaffemaskiner i hjemmet, kan vi forsterke Starbucks-merkevaren rundt om i verden, og legge til rette for langsiktig verdiskaping for våre aksjonærer.

Om lag 500 Starbucks-ansatte i USA og Europa vil bli inkludert i Nestlé-familien. Den internasjonale utvidelsen av virksomheten vil bli ledet fra Nestlés globale hovedkontor i Vevey, Sveits.

Pakket kaffe og te
Avtalen omfatter Starbucks pakkede kaffe- og te-merker, som Starbucks, Seattle's Best Coffee, Teavana /MC, Starbucks VIA Instant, Torrefazione Italia kaffe og Starbucks-merkede K-Cup-kapsler. Den inkluderer ikke drikkeklare produkter eller salg av produkter i Starbucks’ kaffebarer.

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innenfor ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk. 

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Kaffeknappen, Purina og Nestlé Health Science. 

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar