Kaffeallianse mellom Nestle og Starbucks er i boks

PUBLISERT: 29 august 2018
OPPDATERT: 26 januar


Nestlé og Starbucks har signert en avtale som gir Nestlé de globale rettighetene til å markedsføre Starbucks’ ferdigpakkede produkter til dagligvarehandelen.

Avtalen gjelder også produkter til serveringsmarkedet, utenfor selskapets kaffebarer.

Gjennom alliansen vil de to selskapene jobbe tett sammen med Starbucks’ eksisterende utvalg av filterkaffe, hele bønner og porsjonskaffe. Alliansen vil også utnytte de to selskapenes innovasjonsevne med mål om å øke tilbudet til kaffeelskere over hele verden.

En enestående posisjon
– Partnerskapet demonstrerer vekstagendaen vår og gir Nestlé en enestående posisjon i kaffebransjen med en komplett serie av innovative merkevarer. Med Starbucks, Nescafé og Nespresso samler vi verdens mest ikoniske kaffemerker, sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé. 

– Det svært gode samarbeidet mellom de to selskapene har gitt en rask gjennomføring av avtalen, og vi er nå klare til å gripe nye vekstmuligheter, la han til.

Avtalen styrker Nestlés kaffeportefølje betydelig i Nord-Amerika, både innen premium filterkaffe porsjonskaffe. Det åpner også for global ekspansjon innen dagligvare- og serveringsmarkedet for Starbucks-merkevaren, ved å utnytte Nestlés globale rekkevidde.

Strategisk milepæl
– Denne globale kaffealliansen med Nestlé er en betydelig strategisk milepæl for Starbucks videre vekst, sa Kevin Johnson, konsernsjef i Starbucks. 

– Sammen med verdens ledende kaffeselskap, som også verdens største mat- og drikkevareselskap og verdens største og raskt voksende innen kaffemaskiner i hjemmet, kan vi forsterke Starbucks-merkevaren rundt om i verden, og legge til rette for langsiktig verdiskaping for våre aksjonærer.

Om lag 500 Starbucks-ansatte i USA og Europa vil bli inkludert i Nestlé-familien. Den internasjonale utvidelsen av virksomheten vil bli ledet fra Nestlés globale hovedkontor i Vevey, Sveits.

Pakket kaffe og te
Avtalen omfatter Starbucks pakkede kaffe- og te-merker, som Starbucks, Seattle's Best Coffee, Teavana /MC, Starbucks VIA Instant, Torrefazione Italia kaffe og Starbucks-merkede K-Cup-kapsler. Den inkluderer ikke drikkeklare produkter eller salg av produkter i Starbucks’ kaffebarer.

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innenfor ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk. 

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Kaffeknappen, Purina og Nestlé Health Science. 

 

 

Les mer

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Siste nytt

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx