Jotun ser tegn til bedring men har høyere ambisjoner

PUBLISERT: 11 februar 2019
OPPDATERT: 20 januar


Med en sterk avslutning på året omsatte Jotun for 17.660 millioner kroner i 2018, en økning på åtte prosent sammenlignet med 2017. Men sjefen har høyere ambisjoner.

God vekst i salget av industrimalinger indikerer bedring i de globale markedene. Alle segmenter og regioner rapporterer vekst, og justert for valutaeffekter er underliggende salgsvekst på solide ti prosent. 

Dekorative malinger bidrar mest
Segmentet for dekorative malinger er den største bidragsyteren, og sammen med segmentet for industrimalinger som hadde en sterk avslutning på året, står disse to for den største veksten i 2018. Salget av skipsmaling og pulverlakker er fortsatt preget av lav aktivitet i mange markeder. 

Driftsresultatet endte på 1361 millioner, omtrent på nivå med året før. Resultatet er påvirket av høye råvarepriser, et krevende olje- og gassmarked og lite nybygg av skip. 

– Vi er ikke fornøyde med resultatet for 2018, og har høyere ambisjoner. Høye råvarepriser gjennom 2018 har påvirket lønnsomheten vår, og sammen med krevende forhold i en rekke markeder har dette gjort at vi ikke forbedrer driftsresultatet sammenlignet med 2017, sier konsernsjef Morten Fon. 

Han er likevel positiv til utsiktene for 2019
– Vi signerte langt flere nybyggkontrakter i 2018 enn året før, og levering til disse vil begynne mot slutten av 2019. Samtidig ser vi at olje- og gassmarkedet er på vei oppover. Kombinert med at råvareprisene vil stabilisere seg vil dette påvirke Jotuns resultater positivt i 2019, sier Fon. 

Investerer videre Jotun investerte totalt 1089 millioner kroner i 2018, en økning fra 967 millioner i 2017. Investeringene utgjør seks prosent av omsetningen og er i tråd med strategiske ambisjoner for å sikre fortsatt organisk vekst. 

De største investeringene er knyttet til byggingen av nytt hovedkontor og forskningssenter i Sandefjord, i tillegg til nye produksjonsanlegg i Egypt og Vietnam. 

Høydepunkter i 2018: 
• God vekst og sterkt resultat for Decorative Paints 
• Kraftig forbedring for Protective Coatings 
• Høye råvarepriser og krevende markedsforhold påvirket driftsresultatet negativt 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot