Jeanette Hauan Fladby (50) er utnevnt til ny konserndirektør i Orkla med ansvar for forretningsområdet Orkla Confectionery & Snacks.
Jeanette Hauan Fladby tiltrer stillingen fra 1. oktober i år. Hun vil rapportere til Orklas konsernsjef og blir en del av Orklas konsernledelse. Hun overtar stillingen som leder for Orkla Confectionery & Snacks etter Ann-Beth Freuchen, som tidligere kommunisert blir ansvarlig for Orkla Foods (Norden og Baltikum).
Sterk faglig kompetanse
– Jeg er svært glad for at Jeanette har takket ja til å lede Orkla Confectionery & Snacks og bli en del av konsernledelsen. Jeanette har solid ledererfaring, sterk faglig kompetanse innen marketing og kategoriutvikling og en forretningsmessig bakgrunn som gjør henne til rett person for jobben, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla.
Prosessen med å rekruttere Jeanettes etterfølger er igangsatt. Hun har siden 1. september 2015 vært adm. direktør i Orkla Confectionery & Snacks Norge. I perioden 2010-2015 var hun adm. direktør i Pierre Robert Group.
Hun har hatt flere lederstillinger i Orkla siden hun startet i konsernet i 1995, deriblant marketingdirektør og kategoridirektør i Stabburet (nå Orkla Foods Norge). Jeanette har en Master of business and marketing fra Handelshøyskolen BI.
Markedsleder
Orkla Confectionery & Snacks er markedsleder innen kategoriene godteri, kjeks og snacks og har selskaper i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Latvia og Estland, med Norge som det største enkeltmarkedet.
Blant de mange kjente merkevarene er KiMs, Nidar, Sætre, Göteborgs Kex, OLW, Panda, Laima, Selga, Adazu og Kalev. I 2017 hadde forretningsområdet en omsetning på 6,4 milliarder kroner og cirka 3.200 ansatte pr. 31.12.2017.