Irsk vannprodusent investerer i PET-tappelinje

PUBLISERT: 21 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar

||

Den irske bedriften Celtic Pure øker produktiviteten og fleksibiliteten i sin vannproduksjon med en komplette PET-tappelinje fra Sidel.

For å svare på økt etterspørsel i markedene i Irland og Storbritannia valgte Celtic Pure å investere i moderne utstyr. Dermed får de den fleksibilitet til å takle sterk markedsvekst og til å håndtere nye produktlanseringer.

Vekst på 35 prosent
Det familieeide irske varemerket er den største uavhengige vannprodusenten i Irland, og veksten i 2017 var på mer enn 35 prosent.  Det nye utstyret, som inkluderer en ny PET-linje fra Sidel, vil nærmest revolusjonere produksjonen.

– I Celtic Pure er vi stolte av våre høykvalitetsprodukter som støttes av vennlig og pålitelig kundeservice og ekspertise, sier adm.dir Padraig McEneaney i Celtic Pure. 

– Det er livsviktig at vi møter de kravene den sterke veksten skaper og samtidig utvikler verdiskapende produkter for å dra nytte av de nye forretningsmulighetene som har oppstått.

Mer en doblet produksjonskapasitet
Etter investeringen på 18 millioner euro i fjor, har bedriften bygget et nytt lager- og kontorbygg i tilknytning til det eksisterende bygget. Dermed kan produksjonskapasiteten økes fra 120 millioner til 250 millioner flasker per år.

Michael Quinn, Account Manager for Sidel i Storbritannia og Irland, sier at Celtic Pure har vokst fra en beskjeden start til å bli en ledende, privateid vannprodusent i Irland i løpet av kort tid.

– Nå signaliserer selskapet at de vil bevege seg inn på oversjøiske markedet, hvor milliarder av liter med flaskevann konsumeres årlig og potensialet er enormt. Den nye Sidel-linjen vil gi dem den effektivitet, fleksibilitet og produksjonskapasitet som kreves for å møte stadig økende krav.

Fullføres i 2019
Den nye PET-linjen ble installert i januar 2018, og siste del av investeringen skal fullføres i 2019. Med robothåndtering og smartlager blir Celtic Pure et av de mest avanserte flasketapperiene i landet.

Det nye lageret vil endre måten selskapet jobber på og øke hastigheten og effektiviteten.

Flaskevann er det raskest voksende segmentet i mineralvannkategorien, som kaprer forbrukere fra andre drikkevarer.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot