Den irske bedriften Celtic Pure øker produktiviteten og fleksibiliteten i sin vannproduksjon med en komplette PET-tappelinje fra Sidel.
For å svare på økt etterspørsel i markedene i Irland og Storbritannia valgte Celtic Pure å investere i moderne utstyr. Dermed får de den fleksibilitet til å takle sterk markedsvekst og til å håndtere nye produktlanseringer.
Vekst på 35 prosent
Det familieeide irske varemerket er den største uavhengige vannprodusenten i Irland, og veksten i 2017 var på mer enn 35 prosent. Det nye utstyret, som inkluderer en ny PET-linje fra Sidel, vil nærmest revolusjonere produksjonen.
– I Celtic Pure er vi stolte av våre høykvalitetsprodukter som støttes av vennlig og pålitelig kundeservice og ekspertise, sier adm.dir Padraig McEneaney i Celtic Pure.
– Det er livsviktig at vi møter de kravene den sterke veksten skaper og samtidig utvikler verdiskapende produkter for å dra nytte av de nye forretningsmulighetene som har oppstått.
Mer en doblet produksjonskapasitet
Etter investeringen på 18 millioner euro i fjor, har bedriften bygget et nytt lager- og kontorbygg i tilknytning til det eksisterende bygget. Dermed kan produksjonskapasiteten økes fra 120 millioner til 250 millioner flasker per år.
Michael Quinn, Account Manager for Sidel i Storbritannia og Irland, sier at Celtic Pure har vokst fra en beskjeden start til å bli en ledende, privateid vannprodusent i Irland i løpet av kort tid.
– Nå signaliserer selskapet at de vil bevege seg inn på oversjøiske markedet, hvor milliarder av liter med flaskevann konsumeres årlig og potensialet er enormt. Den nye Sidel-linjen vil gi dem den effektivitet, fleksibilitet og produksjonskapasitet som kreves for å møte stadig økende krav.
Fullføres i 2019
Den nye PET-linjen ble installert i januar 2018, og siste del av investeringen skal fullføres i 2019. Med robothåndtering og smartlager blir Celtic Pure et av de mest avanserte flasketapperiene i landet.
Det nye lageret vil endre måten selskapet jobber på og øke hastigheten og effektiviteten.
Flaskevann er det raskest voksende segmentet i mineralvannkategorien, som kaprer forbrukere fra andre drikkevarer.