Internasjonale gjenvinnere definerer resirkulerbar plast

PUBLISERT: 22 august 2018
OPPDATERT: 26 januar


For å lage retningslinjer for bærekraftig resirkulering av plast i en sirkulær økonomi, har to ledende plastgjenvinningsorganisasjoner laget en definisjon.

Begrepet «resirkulerbar» eller «recyclable» plastemballasje og produkter har blitt definert i en felles uttalelse fra Ton Emans, President i Plastic Recyclers Europe og Steve Alexander, President og CEO i Association of Plastic Recyclers.

Hva innebærer «resirkulerbar»?
– Begrepet «resirkulerbar» («recyclable») blir stadig brukt om emballasje og produkter, uten å definere hva dette innebærer, sier Alexander.

– Når det kommer til stykket, er resirkulerbarhet noe mer enn teknisk gjenvinnbarhet.

– Forbrukerne må få tilgang til et gjenvinningssystem, gjenvinningsbedriftene må være i stand til å prosessere materialet og det må være et sluttbrukermarked.

Viktig å forstå hva som skal til
Ton Emans sier at det nylig har kommet mange forslag om lovgivning for plastprodukter og løfter fra industrielle aktører om de skal gjøre produktene resirkulerbare.

– Som gjenvinnere er vi en fundamental del av løsningen når det gjelder plastens bærekraft. For oss er det viktig at det rette publikum forstår hva som må til før et produkt eller en emballasje kan merkes «resirkulerbar».

– Vi ønsker engasjementet velkommen og oppmuntrer andre til å følge etter. Men klare og universelle definisjoner er nødvendige.

Følgende forhold må til for at produkter skal kunne regnes som resirkulerbare:

  1. Produktet må være laget av en plast som salmes inn for gjenvinning, har en markedsverdi og/eller støttes av myndighetene
  2. Produktet sorteres og behandles i definerte strømmer for resirkulering
  3. Produktet må kunne behandles og resirkuleres i kommersielle gjenvinningsprosesser.
  4. Den resirkulert plasten blir råvare som brukes i produksjon av nye produkter.

Innovative materialer må kunne vise at de kan samles inn og sorteres i tilstrekkelige volumer og være kompatible med eksisterende, industrielle resirkuleringsprosesser, eller være tilgjengelig i slike mengder at det rettferdiggjør å starte opp nye resirkuleringsprosesser.

Ønsker kommentarer fra interessenter
Selv om definisjonen er ment å skulle brukes globalt, er organisasjonene klar over kompleksiteten i det globale plastgjenvinningssystemet. Derfor ønsker de kommentarer fra gjenvinningsindustrien og relevante interessenter velkommen.

PETCORE Europe støtter definisjonen.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar