Innovasjonssøknader lover godt for bioøkonomien

PUBLISERT: 18 oktober 2016
OPPDATERT: 26 januar

Mangfoldet i høstens innovasjonssøknader lover godt for Norges muligheter for å videreutvikle landbruks- og matproduksjon som en del av bioøkonomien.

– Disse prosjektene kan både føre til effektivisering av eksisterende prosesser og til utvikling av helt nye produkter, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

34 innovasjonssøknader
Tematisk kan høstens søknadsbunke deles inn slik:
* sjømat
* teknologi for innovativ skogsdrift og innovative trebaserte produkter
* matindustri, mobile slakterier og produksjonsteknologi, emballasje
* mat og helse
* teknologi i landbruket
* meierisektoren, funksjonelt fôr til husdyr, avl av svin og får

Nanoteknologi
Det kom også inn én søknad til BIONÆRs fellesutlysning med NANO2021-programmet, som etterlyste prosjekter hvor det tas i bruk nanoteknologi i bionæringer.

– Den gode bredden i søknader kan gi prosjekter som styrker kretsløpsperspektivet i landbruk og matindustri på mange forskjellige måter, sier BIONÆRs programkoordinator Trond Einar Pedersen.

Svaret kommer
BIONÆR-administrasjonen er i full gang med å vurdere søknadene sammen med eksterne fageksperter.

Den siste uken i januar sluttbehandler programstyret til BIONÆR og MATFONDET søknadene og vedtar hvilke prosjekter som bevilges støtte. Resultatet publiseres på BIONÆRs hjemmeside den 27. januar 2017.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar