Ikke helt korka å bruke skrukork på vinflasker

PUBLISERT: 11 januar 2018
OPPDATERT: 26 januar


Oppdagelsen av kork til lukking av vinflasker åpnet for distribusjon og lagring av vin. Problemet er at kork både bevarer og ødelegger produktet. I Australia har man svaret på dette.

A-Magasinet har fredag 12. januar en artikkel om historikken for emballering av vin og korkindustrien, som startet i Catalonia. I dag er Portugal korkens hovedsete, som med litt import står for halvparten. Algerie dyrker 10 prosent av råmaterialet til korkene.

Langsiktig produksjon
Korkeproduksjon krever tålmodighet, da trærne må vokse minst 25 år før barken kan høstes. Deretter tar det opptil ni år før neste gang. Dessuten er det et dilemma med korker: de både bevarer og ødelegger vin.

Porene i barken lar oksygen slippe gjennom i små mengder, noe som er en fordel ved lagring. Sopp i barkporene fører imidlertid til at fem prosent av verdens viner blir ødelagt av korken. Dette er for mye i en verden som vil redusere matsvinn – eller burde vi skrive vinsvinn?

Derfor forskes det nå på årsaker og nye korker i andre materialer. Artikkelforfatteren skriver at hun møtte en vinmaker i Australia som fnyser av denne problemstillingen og at det ikke har noen mening å stikke bark i en flaske med delikat vin, heller ikke for lagringsvin.

– Før visste vi ikke bedre. Nå har vi alternativer. Skrukork er den beste lukkingen vi har i verden i dag, sier Andrew Wigan. Han sier at diskusjonen om kork eller skrukork er avsluttet i Australia.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors