Ikke helt korka å bruke skrukork på vinflasker

PUBLISERT: 11 januar 2018
OPPDATERT: 26 januar


Oppdagelsen av kork til lukking av vinflasker åpnet for distribusjon og lagring av vin. Problemet er at kork både bevarer og ødelegger produktet. I Australia har man svaret på dette.

A-Magasinet har fredag 12. januar en artikkel om historikken for emballering av vin og korkindustrien, som startet i Catalonia. I dag er Portugal korkens hovedsete, som med litt import står for halvparten. Algerie dyrker 10 prosent av råmaterialet til korkene.

Langsiktig produksjon
Korkeproduksjon krever tålmodighet, da trærne må vokse minst 25 år før barken kan høstes. Deretter tar det opptil ni år før neste gang. Dessuten er det et dilemma med korker: de både bevarer og ødelegger vin.

Porene i barken lar oksygen slippe gjennom i små mengder, noe som er en fordel ved lagring. Sopp i barkporene fører imidlertid til at fem prosent av verdens viner blir ødelagt av korken. Dette er for mye i en verden som vil redusere matsvinn – eller burde vi skrive vinsvinn?

Derfor forskes det nå på årsaker og nye korker i andre materialer. Artikkelforfatteren skriver at hun møtte en vinmaker i Australia som fnyser av denne problemstillingen og at det ikke har noen mening å stikke bark i en flaske med delikat vin, heller ikke for lagringsvin.

– Før visste vi ikke bedre. Nå har vi alternativer. Skrukork er den beste lukkingen vi har i verden i dag, sier Andrew Wigan. Han sier at diskusjonen om kork eller skrukork er avsluttet i Australia.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red