Med e-etiketter og digitale kommunikasjonsbærere i tankene er IKEA på vei inn i området for trykket elektronikk for å videreutvikle måten selskapet jobber på.
IKEA har invitert utvalgte selskaper til Open Innovation Challenges for digitale kommunikasjonsbærere og e-etiketter, ifølge AIPIA.
IKEA designer og produserer produkter som er selges i store kvanta i mange markeder. De prøver å unngå produktvarianter for å redusere kostnadene. En måte å holde antall produktvarianter nede på over tid, er å benytte variabel produktinformasjon.
E-etiketter som aktiveres når destinasjon er kjent
Derfor vurderer IKEA nå å benytte elektroniske etiketter som kan vise forskjellig produktinformasjon avhengig av hvilket marked produktet selges på. Ideen er at e-etiketten er blank når den settes på i produksjonen, og at den kan aktiveres på et senere punkt i verdikjeden når destinasjonen er kjent.
Dette innebærer at e-etikettene må kunne kommunisere for at informasjon skal kunne lastes ned eller lagres på dem. Etter at displayet er aktivert, må det kunne bevare informasjon som inneholder kompleks tekst og symboler på forskjellige språk.
Etikettene varierer i størrelse avhengig av produktet og kan være på opptil 15 cm. En mulig løsning er displayer som benytter piksler, elektrokromatiske displayer eller løsninger som består av flere lag. Men også andre muligheter er tenkbare.
Trykket elektronikk for digital kommunikajson
Digitale kommunikasjonsbærere basert på trykket elektronikk (PE) vil for IKEA være det mediet som viderefører produktinformasjon. Mediet er vanligvis analogt og festet på produktet. I IKEAs butikker kan det også brukes som lagerinformasjon.
Nå ønsker IKEA å utforske muligheten for å benytte digitale kommunikasjonsbærere basert på RFID eller NFC som kommuniserer med apper på smarttelefoner og tablets. Også her er IKEA åpne for andre løsninger.
Hovedformålet med disse prosjektene er å etablere nye måter å skape merverdi for kundene på, som ikke er mulig med dagens analoge kommunikasjonsbærere. Bedre kundeservice, økt salgseffektivitet, forbedret verdikjede og differensiert kundekommunikasjon er hva IKEA ser for seg.
Spørsmål om disse prosjektene kan rettes til Andrew Manly på andrew@aipia.info