Her kan kundene betale for varene med Vipps på mobilen

PUBLISERT: 29 april 2021
OPPDATERT: 26 januar

Kundene kan handle som på torget, gå rett til varene de vil ha og betale der og da. Det gir færre køer og skaper nye handlemønstre.|

I over 70 av Plantasjens utsalgssteder trenger ikke kundene lenger å gå til kassen for å betale, da kassen er lagt inn i mobiltelefonen til butikkpersonalet.

De kan dermed ta betalt hvor enn kundene måtte være inne i butikkarealene. Betalingen gjøres kontaktløst med Vipps på kundenes egen mobiltelefon.

Enkel kasseløsning

Plantasjen har i samarbeid med Lexit Group og Vipps fått en enkel kasseløsning som fungerer på helt vanlige mobiltelefoner. Løsningen består av en egenutviklet app installert på mobile enheter levert av Lexit Group sammen med betalingsløsningen Vipps.

Med egne mobiltelefoner kan de ansatte registrere varer og ta betalt hvor enn de er i butikken til enhver tid. Kundene betaler med Vipps og får kvittering tilbake via SMS.
Ingen spesialtilpassede komponenter eller betalingsterminaler er nødvendig, kun mobiltelefoner. Løsningen ligger i en enkel og brukervennlig app, og bidrar til å hindre kødannelse ved de tradisjonelle kassepunktene.

Reduserer kostander med 90 prosent

Med løsningen reduserer Plantasjen kostnaden for et kassepunkt med over 90 prosent. Mobile kasser gir i tillegg plantasjen den fleksibiliteten de trenger for å legge til flere kassepunkt i høysesong. Medarbeiderne går med løsningen i lommen.

Kundene kan handle som på torget, gå rett til varene de vil ha og betale der og da. Det gir færre køer og skaper nye handlemønstre.

– For Plantasjen betyr dette at vi kan møte kundene på flere salgspunkt i butikken og ferdiggjøre handelen på kundens premisser med en enkel og godt etablert betalingsløsning, sier Olav Fyldeng, CIO i Plantasjen.
– Dette gir færre køer til de tradisjonelle kassene. For oss blir det også enklere å utvide med flere kassepunkter under høysesong. Nå kan vi benytte helt vanlige mobiltelefoner som kasser i butikkene

Betaling via Vipps
Kundene kan betale direkte til personalet, som har med seg kassen på mobilen.

Løsningen sørger for at Plantasjen får betalinger via Vipps inn i den naturlige og automatiserte betalingsstrømmen fra over 70 butikker i Norge. Foreløpig har Plantasjen rundt 100 mobile enheter fra Lexit Group som har fungert som mobile kasser i Norge, og utvider nå med ytterligere 150 mobiltelefoner som mobile kasser.

– For kundene våre er dette en trygg og smittevennlig betalingsmulighet og løsningen bidrar godt i smitteværnet. Vi har under pandemien benyttet «tæpping» på vanlige betalingsterminaler, eller forhåndsbetaling via «klikk og hent» på nettet, sier Fyldeng.

– Nå kan kundene i tillegg betale ved bruk av Vipps på egen telefon hvor som helst i butikken, noe som gir bedre bruk av Plantasjens store arealer og mindre behov for berøring av betalingsterminaler.

Planen for skalering av betalingsløsninger på mobiltelefon er en «queue-buster» og gir fleksible kassepunkt, samt enkel, kjent betaling for kunde – det er den langsiktige bruken. I tillegg er løsningen totalt kontaktløs noe som både er bra og nødvendig for smittevern i forbindelse med COVID-19.

Slik fungerer løsningen:
  • Kundene plukker varene, og signaliserer til en ansatt at de ønsker å betale
  • En ansatt kommer bort med en mobiltelefon og skanner varene
  • Når varene er skannet, oppgir kunden telefonnummeret sitt
  • Kunden mottar en forespørsel på Vipps med totalsummen
  • Kunden godkjenner forespørselen, og får kvittering
  • Når transaksjonen er godkjent, kan kunden gå rett ut av butikken, uten å måtte stå i kø eller forholde seg til det faste kassepunktet.

Når det gjelder merking og emballasje, leverer Lexit integrerte løsninger inkludert etiketter, emballasje, merkeutstyr for produksjon, printere og programvare for å støtte digital arbeidsflyt i design, ordre, varedeklarasjon og for styring av merkeprosessene.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar