
Den britiske forskningsinstitusjonen INCPEN har publisert en veiledning for produsenter, handel og emballasjedesignere for å redusere produktrester i emballasjen.
Det handler om å få ut de restene av mat som sitter igjen i emballasjen og som forbrukerne ikke klarer eller orker å få ut – eller rett og slett ikke vet om.
Basert på en studie
Det var Boots UK som foreslo at noen burde lage en veileder, og INCPEN har sammen med WRAP (Waste and Resource Action Programme) utført en studie ved Leatherhead Food Research.
Studien avslørte hvorfor uønskede produktrester oppstår og hvilke tiltak produsentene bør vurdere for å forhindre dette.
362 emballasjer som inneholdt matvarer, kosmetikk, toalettartikler, vaskemidler og gjør-det-selv-produkter ble undersøkt. Mer en to tredjedeler av forpakningene hadde mindre enn 1 prosent uønskede produktrester, mens bare 7 prosent av dem hadde mer enn 5 prosent.
Negative effekter
Uønskede produktrester kan virke negativt både for økonomi og omdømme. Restene utgjør en miljømessig og finansiell kostnad i form av svinn i råvarer, vann og energi som ble brukt til å produsere varen. Dette påvirker kostnadene for produksjon, bearbeiding og distribusjon.
Like viktig er det at forbrukernes holdninger til varemerket kan påvirkes, dersom de er klar over at de ikke får brukt hele produktet de har betalt for. De kan dermed føle seg lurt. Rester kan også hindre gjenvinning og redusere verdien på den gjenvunnede materialet.
Veilederen «The bit at the Bottom. A guide to help consumers get the last bit out” påpeker områder som bør vies større oppmerksomhet tidlig i utviklingsprosessen. Dette inkluderer produktets natur, emballasjedesignen og hvordan forbrukerne bruker produktet og pakningen.
Foreslår en rekke tiltak
Veilederen har en rekke forslag til hvordan man kan gjøre det enklere å få ut restproduktene og understreker betydningen av at emballasjen er skreddersydd til produktet. Den har en sjekkliste over nyttige tiltak.
– Nesten alle har opplevd frustrasjon over å ikke få tak i den siste biten av produktet, sier Jane Bickerstaff, direktør i INCPEN.
– Mange produsenter er allerede flinke til å minimere restprodukter. Vår veileder støtter deres initiativ medråd og vink om tiltak som kan gjøres tidlig i produktutviklingen.
«The Bit at the Bottom guide» kan lestes ned her: http://bit.do/INCPEN-UPR