DS Smith bestilte en studie for å forstå viktigheten av bærekraftig emballasje når nordiske forbrukere handler, både i butikk og på nett. Sammen med fellesskapsplattformen Toluna har DS Smith stilt en rekke spørsmål om detaljhandel, emballasje og bærekraft til over 2000 forbrukere fra Norge, Danmark, Sverige og Finland. Slik oppsummerer DS Smith undersøkelsen.
Resultatene viser et engasjement og vilje fra forbrukeren, men at det fortsatt er mye som gjenstår for å utdanne og gjøre kjøpsbeslutninger enklere. Her ligger det store muligheter både for emballasjeindustrien og for distributører og nettplattformer til å sikre informasjon og kunnskap, slik at forbrukeren blir involvert i en mer klimasmart handel.
Svenske forbrukere angående emballasje og forbruk
• 37 prosent sier at det er viktig at produktene de kjøper er laget av bærekraftige materialer. 24 prosent sier de har tatt et bevisst valg om å kjøpe ut fra dette.
• 22 prosent sier at det er viktig at produktene de kjøper er pakket med resirkulert materiale. 19 prosent sier de har tatt et bevisst valg om å kjøpe ut fra dette.
• 25 prosent sier at minst mulig mengde emballasje som brukes er en viktig sak. 20 prosent sier de tar et bevisst valg om å kjøpe ut fra dette.
• 30 prosent sier at det er viktig at produktene pakkes i hygienisk emballasje. 18 prosent sier de tar et bevisst valg om å kjøpe et produkt basert på bruk av hygienisk emballasje.
• 30 prosent har hørt om, sett eller lest om sirkulær emballasje. Resirkulerbar emballasje er et mye mer kjent konsept i Norden, hvor kunnskapen er på 67 prosent.
Forbrukernes kunnskap om emballasje fra et nordisk perspektiv
• 67 prosent har hørt, sett eller lest om gjenbruksemballasje.
• 40 prosent har hørt, sett eller lest om bærekraftig produsert emballasje.
• 32 prosent har hørt, sett eller lest om karbonnøytral emballasje.
• 52 prosent mener at sirkulær emballasje betyr resirkulerbar og kan gjøres om til noe annet.
• 60 prosent mener at gjenbruksemballasje betyr at den kan resirkuleres og lages til ny emballasje.
Nordiske nettshoppere er misfornøyde med det som ikke er bærekraftig pakket
• 93 prosent kjøper produkter på nett.
• 1 av 3 nettkunder føler seg ukomfortable når de bestiller produkter som ikke er bærekraftig emballert.
• 57 prosent føler seg noen ganger plaget av mengden emballasje varene leveres i.
• 52 prosent av alle nettshoppere vil gjerne vite mer om bærekraft før de kjøper et produkt på nett, og det er noe viktigere for de som bor i Sverige, 55 prosent.
• 4 av 10 nordiske forbrukere ønsker å vite om samme emballasje kan brukes til å returnere varer kjøpt på nett.
• 1 av 5 har sluttet å kjøpe fra en nettside eller nettbedrift som følge av ikke-bærekraftig emballasje.
Gjenvinning viktigst for nordiske forbrukere
Gjenvinning og reduksjon av emballasje er de områdene som er viktigst for nordiske forbrukere.
• 71 prosent sier de ønsker å kjøpe produkter pakket i minst mulig materiale.
• 24 prosent sier at det er viktig at produktene de kjøper er pakket med resirkulert materiale.
• 49 prosent sier de ville vært villige til å endre hvor de kjøper varene sine hvis det betydde at de bidro til å bruke mindre emballasje.