Fem emballasjetrender ble presentert på #PackagingGateway i starten av 2020. Vil trendene fortsatt gjelde etter Covid-19-pandemien, spør WPO?
World Packaging Organisation (WPO) har tatt frem de fem trendene som ble presentert i starten av året og inviterer nå til ettertanke om disse trendene fortsatt vil gjelde når pandemien er over.
Her er de fem trendene som ble spådd:
Netthandelemballasje
Emballasje for netthandel har blitt viktigere for emballasjeindustrien siden netthandelen vokser raskt. Bølgepapp har en tendens til å dominere sektoren med sin stabile struktur og bærekraftige kvalitet.
Innovasjoner som gjenbrukbare, trykte sleeves kan settes på bølgeappesker for flerbruk, og dette vil bidra til at merkevareleverandørene kan møte forbrukerkrav om bærekraftige og mer miljøvennlige emballasjeløsninger.
Luksusemballasje vil også få innpass i netthandelsmarkedet
Minimalisme
Estetikk vil alltid være viktig for emballasjesektoren, og i 2020 vil emballasjedesign fortsette med minimalistiske dekorelementer. Digitaltrykk kommer til å bli mer populært for luksusemballasje.
100 prosent gjenvinnbare materialer
Bærekraft vil fortsatt være en av de viktigste trendene, og fokus i 2020 vil være på bedrifter som lager emballasje av 100 prosent gjenvinnbare materialer.
Smart emballasje
Smarte emballasjeløsninger som augmented reality (AR), sky-etikettering, emballasje som er vanskelige å forfalske og sporbare løsninger vil fortsette å vokse.
Spiselig emballasje
De siste få årene har spiselig emballasje vakt noe interesse, og i 2020 var det ventet at nye innovasjoner skulle komme. Spiselig emballasje blir sett på som en ny tilnærming til emballasje som et svar på det voksende problemet med plastforurensning og kravet om gjenvinnbar emballasje.