Hva er emballasje og hva er reklame? Importører mener reglene praktiseres tilfeldig

PUBLISERT: 15 desember 2015
OPPDATERT: 26 januar
||

Importører av vin fortviler over at norske regler tillater å pynte flasker som selges på Vinmonopolet med cellofan, siden det ses på som reklame.

Det er frustrasjon hos leverandørene til Vinmonopolet, skriver Finansavisen. Helsedirektoratet fikk i 2014 tips om at det fantes produkter innpakket i cellofan i Vinmonopolets hyller og vurderte dette som i strid med reklameforbudet.

Et logisk skille
– Det må være et logisk skille, og dette går ved emballasje som tradisjonelt har en beskyttelsesfunksjon, sier avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Hild Skyvulstad til Finansavisen.

– Slik det ser ut nå, forstås alkoholreklameforbudet slik at esker, trekasser og sylindre i hardt material tillates, mens cellofan og gaveposer ikke tillates. Dekorasjon av emballasje og dekorasjon på flaske tillates.

Ekstra produkter – eller en form av fordel ved kjøp av produktet, for eksempel emballasje med kjølefunksjon, serveringsutstyr eller gaveesker med annet utstyr, er ikke tillatt.

Pynteposer må vekk
Den italienske musserende vinen Bottega Petalo Moscato er blitt solgt i en rosa silkepose siden den ble lansert i Norge for tre år siden. Nå har Vinmonopolet pålagt importøren Einar A Engelstad å fjerne posene.

Dette gjøres i en manuell operasjon og betegnes av importøren som kostbart. Årsaken til at posene og sløyfene må fjernes, er at de anses som massekommunikasjon i markedsføringsøyemed.

Finansavisen har vært på Vinmonopolet og tatt bilde av vinen som nå selges uten «påkledning», mens andre produkter fortsatt er påført en tilsvarende pose. Denne forskjellsbehandlingen oppfattes som urettferdig.

Oppfattes som sært
Til tross for at det er importørene som har ansvaret for at norske regler overholdes, mener også Vin- og Brennevinleverandørenes Forening (VBF) at det er sært at Norge har egne emballasjeregler for produkter som selges over hele verden. 

De reagerer også på at reglene ikke har rammet samtlige produkter.

-Det hele fremstår som tilfeldig, sier Ingunn Jordheim i VBF, som avventer hva som skjer, etter at importøren Einar A Engelstad har klaget på vedtaket fra Vinmonopolet.

 

 

 

Les mer

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx

Siste nytt

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx