Selv om man ser økt positivitet i trykkeriene, viser målingene at den grafiske industrien har redusert produksjon, unntatt for dem som bruker digital offset og HP Indigo.
– Vi ser god og stabil økning i trykkvolumet i Norden, sier Johan Lidström, salgssjef i Visutech. Han forteller at trykkvolumet i hele Norden økte med 47 prosent fra mars 2016 til mars 2017. I mars var totalvolumet over 110 millioner trykk per måned.
Flere småoppdrag
I de tre første månedene i 2017 har antall trykk i HP Indigo-presser i Norden økt med 36 prosent sammenlignet med samme periode i 2016.
– Det er svært tilfredsstillende, og vi ser det som et tydelig tegn på at våre kunder produksjon generelt er i god tilvekst, fortsetter Johan Lindström.
– Det viser også at overgangen fra konvensjonelle volumer til digitaltrykk fortsetter. HP Indigo-teknologien, med alle sine fordeler, erstatter mer og mer konvensjonell offset-produksjon på et marked som stadig får lavere opplag per jobb.
Til tross for synkende totalt trykkvolum, øker antallet småoppdrag, og disse leveres best med digitalt offset-teknologi.
Fokus på kundenes volumvekst
Per Arild, Country Manager for Visutech Danmark, forteller at utvikling i hans hjemland stort sett er den samme.
– I mars 2017 økte volumet i Danmark med 16 prosent sammenlignet med mars 2016, noe som riktignok er mindre enn i de andre nordiske landene, men vi ser den samme klare trenden som i resten av Norden, sier Per.
– En av grunnene er kanskje at vi gjør vårt beste for å fokusere på kundenes volumvekst. Sammen med HP utvikler vi nye applikasjoner og innfører nye ideer til industrien, i samarbeid med kunder og varemerkeeiere.
Visutech Digital Academy
– Det har definitivt gitt god effekt og ble tydelig påvist under vårt seneste event som Visutech Digital Academy arrangerte i Göteborg 25. april.
Under tittelen “Be amazed by success stories from different perspectives” samlet Visutech fullt hus av eksisterende og potensielle kunder fra hele Norden. Publikum bygde nettverk, deltok i diskusjoner og verdifulle presentasjoner fra Santa Maria, All4Labels og Digital Etikett.
– Vi fokuserer på Visutech Digital Academy og disse arrangementene, da de gir stor verdi for våre kunder, avslutter Johan Lidström.