HP Indigo-trykk øker kraftig i hele Norden, sier Visutech

PUBLISERT: 10 mai 2017
OPPDATERT: 26 januar


Selv om man ser økt positivitet i trykkeriene, viser målingene at den grafiske industrien har redusert produksjon, unntatt for dem som bruker digital offset og HP Indigo.

– Vi ser god og stabil økning i trykkvolumet i Norden, sier Johan Lidström, salgssjef i Visutech. Han forteller at trykkvolumet i hele Norden økte med 47 prosent fra mars 2016 til mars 2017. I mars var totalvolumet over 110 millioner trykk per måned.

Flere småoppdrag
I de tre første månedene i 2017 har antall trykk i HP Indigo-presser i Norden økt med 36 prosent sammenlignet med samme periode i 2016.

– Det er svært tilfredsstillende, og vi ser det som et tydelig tegn på at våre kunder produksjon generelt er i god tilvekst, fortsetter Johan Lindström.

– Det viser også at overgangen fra konvensjonelle volumer til digitaltrykk fortsetter. HP Indigo-teknologien, med alle sine fordeler, erstatter mer og mer konvensjonell offset-produksjon på et marked som stadig får lavere opplag per jobb.

Til tross for synkende totalt trykkvolum, øker antallet småoppdrag, og disse leveres best med digitalt offset-teknologi.

Fokus på kundenes volumvekst
Per Arild, Country Manager for Visutech Danmark, forteller at utvikling i hans hjemland stort sett er den samme.

– I mars 2017 økte volumet i Danmark med 16 prosent sammenlignet med mars 2016, noe som riktignok er mindre enn i de andre nordiske landene, men vi ser den samme klare trenden som i resten av Norden, sier Per.

– En av grunnene er kanskje at vi gjør vårt beste for å fokusere på kundenes volumvekst. Sammen med HP utvikler vi nye applikasjoner og innfører nye ideer til industrien, i samarbeid med kunder og varemerkeeiere.

Visutech Digital Academy
– Det har definitivt gitt god effekt og ble tydelig påvist under vårt seneste event som Visutech Digital Academy arrangerte i Göteborg 25. april.

Under tittelen “Be amazed by success stories from different perspectives” samlet Visutech fullt hus av eksisterende og potensielle kunder fra hele Norden. Publikum bygde nettverk, deltok i diskusjoner og verdifulle presentasjoner fra Santa Maria, All4Labels og Digital Etikett.

– Vi fokuserer på Visutech Digital Academy og disse arrangementene, da de gir stor verdi for våre kunder, avslutter Johan Lidström.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot