HolyGrail 2.0 muliggjør sirkulær økonomi gjennom digitalisering av emballasjer

PUBLISERT: 17 desember 2024
OPPDATERT: 17 desember
Jan ‘t Hart, prosjektleder i AIM (European Brands Association).

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterte Jan ‘t Hart, prosjektleder i AIM (European Brands Association), utviklingen av det interessante HolyGrail 2.0-prosjektet. Dette initiativet fokuserer på bruk av digitale vannmerker for å bedre sortere emballasjeavfall og fremme resirkulering av høy kvalitet. Det endelige målet er å bidra til den sirkulære økonomien.

– HolyGrail 2.0-prosjektet er et av de største samarbeidsprosjektene som noen gang har eksistert innen emballasjeavfall, understreket Jan Hart. Initiativet er støttet av mer enn 160 bedrifter og organisasjoner fra hele verdikjeden for emballasje.

– Målet vårt er å demonstrere den tekniske og økonomiske gjennomførbarheten til digital vannmerketeknologi og bevise at denne teknologien kan revolusjonere avfallshåndteringen.

Kraften til digitale vannmerker

Digitale vannmerker er usynlige koder som er integrert i emballasjematerialer. Disse kodene kan leses av deteksjonssystemer, slik at avfallet kan sorteres mer presist. Jan ‘t Hart forklarer:

– Det unike med denne teknologien er at vannmerkene er på emballasjen overalt, slik at sannsynligheten for deteksjon er mye høyere enn med for eksempel QR-koder.

Prosjektet består av tre faser, hvor prototyper utvikles og testes i laboratorier, semi-industrielle miljøer og kommersielle anlegg.

– Vi er for tiden i fase tre, forteller Jan til Hart. Dette er den industrielle testfasen hvor vi anvender teknologien i stor skala, med det endelige målet å oppnå et teknisk beredskapsnivå på TRL 9, dvs. testet og klar for kommersialisering.

Et lovende resultat

HolyGrail 2.0 testresultater er lovende. I de første fasene oppnådde prototyper deteksjonsrater på 99 prosent og 95 prosent renhet.

– Disse tallene er eksepsjonelle og gir tillit til mulighetene til denne teknologien, sier Jan ‘t Hart. Han understreket at fase tre fokuserer på testing under realistiske forhold, med avfallsstrømmer fra Tyskland og Danmark.

– I de første testene har vi allerede oppdaget mer enn 2,4 millioner vannmerkede objekter, noe som understreker nøyaktigheten til teknologien.

Utfordringer og fremtidsplaner

Selv om resultatene er lovende, erkjente Jan ‘t Hart at utfordringene gjenstår. Fleksibel emballasje kan være vanskeligere å sortere på grunn av deres uregelmessige former, men tester viser at deteksjonsraten er høyere enn 99 prosent i fleksibel emballasje.

En annen utfordring er implementering av teknologien i stor skala.

Kraften til digitale vannmerker

– Vi samarbeider med gjenvinnere og merkevareeiere for å bygge en robust infrastruktur, sier han.

Pilotprosjekter vil bli lansert i Belgia og Tyskland i løpet av de neste to årene, hvor teknologi for sortering og resirkulering av stiv og fleksibel emballasje skal utvikles.

En digital fremtid

I tillegg til de tekniske aspektene, understreket Jan ‘t Hart viktigheten av digitalisering for sirkulær økonomi.

– Digitalisering er avgjørende for å få tilgang til riktige materialer og for å realisere en sirkulær økonomi, sa han.

Han understreket at HolyGrail 2.0 ikke bare er fokusert på vannmerker, den ser også på andre teknologier som gjenkjenning via KI-teknologi.

– Vi fortsetter å innovere og streber etter å gjøre emballasjekjeden fremtidssikker.

– Vi har bevist at denne teknologien fungerer. Nå er tiden inne for å skalere opp løsningen og sikre at vi kan oppfylle de ambisiøse europeiske resirkuleringsmålene.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Pinlige budskap på plastposer for å avskrekke bruk

Vi kan ikke unnslippe den evige debatten om den potensielle innvirkningen av bæreposer av plast på miljøet. EU vil ikke at vi skal konsumere mer enn 40 per person per år og de nå fjernede høye avgiftene brakte forbruket i Sverige ned til godt under dette tallet. Kanskje dette eksemplet fra Canada er en måte å sikre at antallet holdes nede uten skatter eller avgifter? Og også med humor som instrument.
Pasar1x