Holdbart etablerer seg flere steder på Østlandet i 2017

PUBLISERT: 9 august 2017
OPPDATERT: 26 januar

Holdbart-butikken i Vestby, som åpnet før jul i 2015, fikk ved påsketider en søsterbutikik i Fredrikstad. I løpet av året kommer det to nye butikker i Skien og på Jessheim.

Konseptet til Holdbart går ut på å selge mat som av forskjellige grunner ikke kan selges i tradisjonelle dagligvarebutikker og som ellers ville blitt kastet. 80.000 tonn mat kastes hvert år av matprodusenter og leverandører. Holdbart bidrar til å redusere dette svinnet.

Fyller et tomrom
Hos Holdbart selges varer som snart går ut på dato, produkter som har gått ut av sortimentet eller har fått ny emballasje til sterkt reduserte priser. Utvalget i Holdbart-butikkene er avhengig av hva leverandørene til enhver tid trenger å bli kvitt.

– Når det er mindre enn 100 dager igjen av holdbarhetstiden, vil ikke de store kjedene ta inn produktene, forklarte Trond J Laeng da den første butikken i Vestby åpnet.

Maten som selges i Holdbart-butikkene er dermed like trygg som all annen mat som selges i norske butikker, Siden Holdbart selger mat som ellers ville bli kastet, blir de ikke sett på som en konkurrent av de store matkjedene. 

– Vi fyller et tomrom og gjør det mulig å selge mat som ellers ville blitt kastet. Ingen er egentlig interessert i å kaste fullt brukbar mat, sier Laeng.

I tillegg til butikkene i Vestby, Fredrikstad, Jessheim og Skien, selger Holdbart.no også varer på nett.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot