Her er Nestlés oppdaterte handlingsplan for plastavfall

PUBLISERT: 21 januar 2019
OPPDATERT: 26 januar


Nå presenterer Nestlé konkrete tiltak for å redusere plastavfall og oppfylle fjorårets forpliktelse om 100 prosent resirkulerbar eller gjenbrukbar emballasje.

I april 2018 forpliktet Nestlé seg til at 100 prosent av selskapets emballasje skal være resirkulerbar eller gjenbrukbar innen 2025, med særlig fokus på plastavfall. Nå presenterer selskapet sin bredere visjon for en avfallsfri fremtid, og annonserer en rekke konkrete tiltak for å følge opp forpliktelsen fra april i fjor. 

Nesquick i papiremballasje
I løpet av de første månedene av 2019 får vi se sjokolademelken Nesquik i ny papiremballasje, og fra februar vil Nestlé starte utfasingen av plastsugerør fra produktene sine – ved å benytte alternative materialer som papir, samt innovative designløsninger for å redusere avfall. 

Her i Norge har kaffesystemet NESCAFÉ® Dolce Gusto nå inngått et partnerskap med resirkuleringsselskapet TerraCycle. Sammen etablerer de det første resirkuleringsprogrammet for kaffekapslene.

– Den holistiske tilnærmingen og handlingsplanen bygger opp om forpliktelsen vi har inngått for å bidra til å løse plastproblemet, sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé. 

Må se på alle løsninger
Han forteller at Nestlé satser på resirkulering der hvor det er mulig, men vet samtidig at 100 prosent resirkulerbarhet ikke er nok for å løse krisen knyttet til plastavfall. 

– Vi må gjøre mer, og er dedikert til å se på alle mulige løsninger – gjerne i kombinasjon med hverandre.

– Nestlé har tro på resirkulerbart og komposterbart papirbasert materiale og bio-baserte plaster, særlig der hvor infrastruktur for resirkulering ikke eksisterer. Samarbeid er avgjørende, og derfor engasjerer vi også forbrukere, forretningspartnere og alle kollegene våre, sier Schneider og legger til: 

– Du kan regne med at vi skal være ledende på dette feltet.

Krever helhetlig innsats
Skal man bekjempe plastavfall, kreves en helhetlig og strukturert innsats, og en konkret handlingsplan. Derfor annonserer Nestlé nå håndfaste grep for å utvikle alternative materialer, forme en avfallsfri fremtid og drive frem adferdsendring.

Her i Norden har et omfattende emballasjeprosjekt allerede blitt startet opp: 

– Første skritt er å sikre at alle lokalt produserte varer lever opp til vår globale strategi; «reduser, gjenbruk og resirkuler», sier Cathrine Suter Ossborn, Nordisk kommunikasjonssjef. 

– Vi har kartlagt alle de fire fabrikkene vi har i Norden. Det vi ser er at vi allerede benytter 100 prosent resirkulerbare materialer i store deler av porteføljen, og resirkulerte materialer der det er mulig. 

– Samtidig er det også områder der vi kan bli bedre, og prosjekter settes derfor i gang i løpet av 2019 og fremover. Dette initiativet er definitivt viktig på tvers av hele verdikjeden

Alternative materialer
I desember 2018 annonserte Nestlé at selskapet skal opprette et forskningsinstitutt for emballasje, for å teste og utvikle bærekraftige emballasjematerialer, både internt og i samarbeid med partnere. 

Mellom 2020 og 2025 vil Nestlé globalt fase ut all plast som ikke er resirkulerbar eller som er krevende å resirkulere. Samtidig skal det rulles ut alternative emballasjematerialer og etableres partnerskap med med spesialister på området: 

* Nestlé begynner utrulling av papiremballasje for den nye Yes! «snack bar’en» i siste halvdel av 2019. Produktet er ikke ennå tilgjengelig i Norge. 
* Utrulling av plastfri emballasje på Smarties begynner også i 2019. 
* Resirkulering krever infrastruktur, som dessverre ikke alltid eksisterer. Nestlé Institute of Packaging Sciences ser derfor blant annet på nye papirbaserte materialer og bionedbrytbare plaster som også er resirkulerbare. Dette kan bli verdifulle alternativer der hvor nødvendig infrastruktur ikke ennå eksisterer. 
* Nestlé samarbeider også med eksterne partnere. Blant annet har vi etablert et partnerskap med Danimer Scientific for å utvikle en marin bio-nedbrytbar og resirkulerbar vannflaske. 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot