
11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
– Et selskap som kan opprettholde sin suksess over en så lang periode, bli verdensledende i sin bransje og fortsette å forme hele sektoren den dag i dag, har sterke kjennetegn som vitner om dens innovative evner. Den definerende egenskapen til Heidelberg er selskapets forståelse av markeder, kunder og enestående produktkvalitet, sier Jürgen Otto, administrerende direktør i Heidelberg.
– Vi har også tenkt å opprettholde og bygge videre på denne ledende posisjonen i fremtiden, legger han til.
For å oppnå dette utnytter Heidelberg vekstpotensialet i sin tradisjonelle kjernevirksomhet – fra emballasje og digitaltrykk til programvare og forbruksvarer. Nylig har selskapet utvidet sin portefølje betydelig i vekstmarkedet for industriell digital utskrift, inkludert tjenester og forbruksvarer. Globale innkommende bestillinger bekrefter at salget av digitale utskriftsløsninger allerede vil begynne å øke betydelig fra kommende regnskapsår. Ifølge markedsestimater vil det globale digitale utskriftsmarkedet som er tilgjengelig for Heidelberg vokse fra dagens nivå på rundt 5 milliarder euro til 7,5 milliarder euro innen 2029. Når det gjelder forbruksvarer, har Heidelberg et av bransjens mest omfattende servicenettverk, med tilstedeværelse i omtrent 170 land.
Emballasjetrykk nyter sterk vekst over hele verden.
Sluttbrukermarkedet for emballasje har vokst med mer enn 60 prosent de siste ti årene. Heidelberg drar også nytte av denne utviklingen. Emballasjesegmentet står for mer enn 50 prosent av selskapets omsetning, et tall som forventes å øke ytterligere. En markedsdriver er den globale trenden med å erstatte plast, film og folier med resirkulerbar fiberbasert emballasje.