Handelens Miljøfond starter opp i løpet av sommeren

PUBLISERT: 30 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar


I løpet av sommeren 2018 starter Handelens Miljøfond opp med å samle inn 50 øre per plastbærepose som selges i norske dagligvarebutikker.

I et styremøte 25. mai ble det klart at innsamlingen starter i løpet av sommeren, skriver Kretsløpet. Oppstarten ble først satt til 1. mars og deretter 1. mai. Men ifølge styreleder i fondet, Peter Sundt,har  det  tatt lenger tid enn forventet å få avklart detaljer med myndigheter og Konkurransetilsynet.

Handelen bestemmer prisen på plastbæreposene
– Det er viktig å presisere at vi ikke legger oss borti hvor mye varehandelen vil ta seg betalt for posene. Vi skal ha 50 øre per pose, og plastposer er en momsbelagt vare, sier Peter Sundt til Kretsløpet.

Nå jobbes det med å få på plass en fast organisasjon i fondet, som organiseres som en forening. Dersom det samlede plastposeforbruket for 2016 legges til grunn, vil de årlige inntektene blir cirka 400 millioner kroner. Men Sundt tror beløpet blir lavere.

– Noe av hensikten er jo å redusere bruken av plastposer. Og vi ser allerede at en mer bevisst holdning til bruk av plast, kundebetaling og alternativer til plastposer har bidratt til å redusere forbruket, sier han til Kretsløpet.

Ekspertkomite har gitt råd om bruk av fondet
Styret i foreningen Handelens Miljøfond avgjør hvordan midlene skal brukes, og de har engasjert en ekspertkomite som har gitt råd og anbefalinger om hva fondet bør starte med. 

Blant forslagene er ulike tiltak for å effektivisere arbeidet mot marin forsøpling, bedre plastinnsamling der folk ferdes, en flerårig plastkampanje og et internasjonalt prosjekt hvor man går inn i et fond sammen med andre.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red