Göteborgs Rapé hyller byens fire hundre år

PUBLISERT: 24 april 2023
OPPDATERT: 24 april
Pressebilde.

Tekst:Mette Rosencrantz

I forbindelse med at Gøteborg feirer 400 år som by, kommer snusmerket Gøteborgs Rapé ut med en hyllestboks prydet med byens mest særegne trekk.

– Med det nye designet ønsker vi å styrke koblingen til merkevarens historie, sier Stefan Garvander, markedssjef i Swedish Match.

Med Gøteborgs Rapés nye vri ønsker de å fremheve sitt opphav ved å la designet gjenspeile byen der det hele begynte en gang i tiden – Gøteborg.
Snusmerkets opphav går langt tilbake, allerede på midten av 1800-tallet begynte snusblandingen å ta form. Med havnen i Gøteborg som knutepunkt bidro sjømennene med eksotiske smaker fra alle verdenshjørner. I 1919 kom Gøteborgs Rapé med den første offisielle dåsen, som nå har eksistert i litt over et århundre, selv om det har skjedd noen endringer siden den gang. For eksempel ble snus revet i gode gamle dager (fun fact: «rapé» betyr «revet» på fransk), men i dag er den malt.

Åpenbar arv

Med sin tydelige arv var det derfor havet, håndverkstradisjonen og fisket med institusjonen «Feskekörka» som måtte stå i sentrum i det nye designet.
– De føles som naturlige kjennetegn ved Gøteborg som den typiske kystbyen den er, med en fiskehistorie som går langt tilbake, sier Stefan Garvander.

I tillegg til de Gøteborg-stemplede illustrasjonene har den nye boksen fått en oppdatert typografi i gull, en ny fargetone og en generell forenkling av de grafiske elementene. Samtidig har det vært viktig for Swedish Match å bevare de visuelle elementene som kjennetegner merket på et overordnet nivå: den dype blå fargen med gulldetaljene og en font som ikke beveger seg for langt fra originalen.

Utviklet med omhu

– Ambisjonen med Gøteborgs Rapé har vært å utvikle designet med stor omhu og stilrenhet, det vil si designevolusjon fremfor designrevolusjon. Med det nye designet ønsker vi å styrke koblingen til merkevarens historie og opphav og synliggjøre håndverket bak snusen, sier Stefan og legger til:

– Designet har nøye foredlet allerede sterke visuelle komponenter, som «GR»-monogrammet og fargen som er mattet ned for å styrke følelsen av håndverk. Logoen er sentrert og typografien er inspirert av datidens trebaserte pakker med stensilering og skreddersydde detaljer.

Les mer

Strategiskt samarbeid for å utvikle nedbrytbare matemballasjer

Walki har inngått et strategisk partnerskap med det franske oppstartsselskapet Lactips for å lage fullstendig biologisk nedbrytbar, plastfri matemballasje ved bruk av naturlige polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Sverige: Urettferdig plastposeskatt avviklet

Den mislykkede skatten i Sverige som også rammet nye, ikke-fossile og komposterbare poser er nå fjernet. Nå stiger salget av de bærekraftige alternativene som ser ut som, men ikke er de tradisjonelle plastposene.
Gaia-1x

EPS som er 100 prosent gjenvinnbart

Under Scanpack kom nyheten om at danske STOK Emballage kjøper emballasjevirksomheten til norske BEWI. Packnews var innom BEWI-standen for å se hva de viste på utstillingen.
Bewi-1024x683

Konstant produktflyt hos Glomma Papp

Glomma Papp er en produsent av bølgepapp, solid board og utstillingsmateriale med to fabrikker i Sarpsborg. På Scanpack viste selskapet litt av hva de kan tilby.
Glomma-1-1024x683

Siste nytt

Strategiskt samarbeid for å utvikle nedbrytbare matemballasjer

Walki har inngått et strategisk partnerskap med det franske oppstartsselskapet Lactips for å lage fullstendig biologisk nedbrytbar, plastfri matemballasje ved bruk av naturlige polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Sverige: Urettferdig plastposeskatt avviklet

Den mislykkede skatten i Sverige som også rammet nye, ikke-fossile og komposterbare poser er nå fjernet. Nå stiger salget av de bærekraftige alternativene som ser ut som, men ikke er de tradisjonelle plastposene.
Gaia-1x

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-3-1024x683

Lexit viste ny løsning for 2D-strekkoder

Lexit Group tilbyr løsninger for digitale etiketter og industriell merking. På Scanpack viste de en helt ny maskin fra den franske partneren Markem Imaje.
Lexit-1-1024x683