Göteborgs Rapé hyller byens fire hundre år

PUBLISERT: 24 april 2023
OPPDATERT: 24 april
Pressebilde.

Tekst:Mette Rosencrantz

I forbindelse med at Gøteborg feirer 400 år som by, kommer snusmerket Gøteborgs Rapé ut med en hyllestboks prydet med byens mest særegne trekk.

– Med det nye designet ønsker vi å styrke koblingen til merkevarens historie, sier Stefan Garvander, markedssjef i Swedish Match.

Med Gøteborgs Rapés nye vri ønsker de å fremheve sitt opphav ved å la designet gjenspeile byen der det hele begynte en gang i tiden – Gøteborg.
Snusmerkets opphav går langt tilbake, allerede på midten av 1800-tallet begynte snusblandingen å ta form. Med havnen i Gøteborg som knutepunkt bidro sjømennene med eksotiske smaker fra alle verdenshjørner. I 1919 kom Gøteborgs Rapé med den første offisielle dåsen, som nå har eksistert i litt over et århundre, selv om det har skjedd noen endringer siden den gang. For eksempel ble snus revet i gode gamle dager (fun fact: «rapé» betyr «revet» på fransk), men i dag er den malt.

Åpenbar arv

Med sin tydelige arv var det derfor havet, håndverkstradisjonen og fisket med institusjonen «Feskekörka» som måtte stå i sentrum i det nye designet.
– De føles som naturlige kjennetegn ved Gøteborg som den typiske kystbyen den er, med en fiskehistorie som går langt tilbake, sier Stefan Garvander.

I tillegg til de Gøteborg-stemplede illustrasjonene har den nye boksen fått en oppdatert typografi i gull, en ny fargetone og en generell forenkling av de grafiske elementene. Samtidig har det vært viktig for Swedish Match å bevare de visuelle elementene som kjennetegner merket på et overordnet nivå: den dype blå fargen med gulldetaljene og en font som ikke beveger seg for langt fra originalen.

Utviklet med omhu

– Ambisjonen med Gøteborgs Rapé har vært å utvikle designet med stor omhu og stilrenhet, det vil si designevolusjon fremfor designrevolusjon. Med det nye designet ønsker vi å styrke koblingen til merkevarens historie og opphav og synliggjøre håndverket bak snusen, sier Stefan og legger til:

– Designet har nøye foredlet allerede sterke visuelle komponenter, som «GR»-monogrammet og fargen som er mattet ned for å styrke følelsen av håndverk. Logoen er sentrert og typografien er inspirert av datidens trebaserte pakker med stensilering og skreddersydde detaljer.

Les mer

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx

LEGO erstatter plastposer med papirposer

Hos LEGO jobbes det med å erstatte plastposer som emballasje med papirbaserte. En jobb som var omfattende.
LEGOx

Siste nytt

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx