Tekst:Mette Rosencrantz
I forbindelse med at Gøteborg feirer 400 år som by, kommer snusmerket Gøteborgs Rapé ut med en hyllestboks prydet med byens mest særegne trekk.
– Med det nye designet ønsker vi å styrke koblingen til merkevarens historie, sier Stefan Garvander, markedssjef i Swedish Match.
Med Gøteborgs Rapés nye vri ønsker de å fremheve sitt opphav ved å la designet gjenspeile byen der det hele begynte en gang i tiden – Gøteborg.
Snusmerkets opphav går langt tilbake, allerede på midten av 1800-tallet begynte snusblandingen å ta form. Med havnen i Gøteborg som knutepunkt bidro sjømennene med eksotiske smaker fra alle verdenshjørner. I 1919 kom Gøteborgs Rapé med den første offisielle dåsen, som nå har eksistert i litt over et århundre, selv om det har skjedd noen endringer siden den gang. For eksempel ble snus revet i gode gamle dager (fun fact: «rapé» betyr «revet» på fransk), men i dag er den malt.
Åpenbar arv
Med sin tydelige arv var det derfor havet, håndverkstradisjonen og fisket med institusjonen «Feskekörka» som måtte stå i sentrum i det nye designet.
– De føles som naturlige kjennetegn ved Gøteborg som den typiske kystbyen den er, med en fiskehistorie som går langt tilbake, sier Stefan Garvander.
I tillegg til de Gøteborg-stemplede illustrasjonene har den nye boksen fått en oppdatert typografi i gull, en ny fargetone og en generell forenkling av de grafiske elementene. Samtidig har det vært viktig for Swedish Match å bevare de visuelle elementene som kjennetegner merket på et overordnet nivå: den dype blå fargen med gulldetaljene og en font som ikke beveger seg for langt fra originalen.
Utviklet med omhu
– Ambisjonen med Gøteborgs Rapé har vært å utvikle designet med stor omhu og stilrenhet, det vil si designevolusjon fremfor designrevolusjon. Med det nye designet ønsker vi å styrke koblingen til merkevarens historie og opphav og synliggjøre håndverket bak snusen, sier Stefan og legger til:
– Designet har nøye foredlet allerede sterke visuelle komponenter, som «GR»-monogrammet og fargen som er mattet ned for å styrke følelsen av håndverk. Logoen er sentrert og typografien er inspirert av datidens trebaserte pakker med stensilering og skreddersydde detaljer.