God start på 2016 for Nortura, som satser på nett

PUBLISERT: 1 juni 2016
OPPDATERT: 26 januar

|

God kostnadsstyring og positiv produktivitetsutvikling gir bedret resultat for Nortura, som nå satser på å bli ledende på salg av dagligvarer på nett.

Konsernet hadde en omsetning på 6,6 milliarder kroner, en vekst på 9,7 prosent målt mot første tertial i fjor. Driftsresultatet er 2 millioner kroner i årets første tertial, en bedring på 86 millioner kroner.

Positiv start på året
Konsernet har samlet sett en positiv start på året, drevet av fortsatt vekst for Proff (storkjøkkenmarkedet), vellykkede lanseringer og gode resultater fra datterselskaper.

Økt salg gjennom industrikanalene, med lave marginer, bidrar til at bruttomarginen i konsernet faller 1,8 prosentenheter mot fjoråret.

Samtidig har salget gitt en positiv effekt på varelageret, både for hvitt og rødt kjøtt. – Jeg er tilfreds med et styrket resultat for Nortura i første tertial, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg.

Vellykkede lanseringer
Dagligvaremarkedet preges fortsatt av kjedenes satsning på egne merkevarer (EMV), som går på bekostning av markedsandelen til Nortura sine merkevarer.

Samtidig har lanseringen av Gilde Grillpølsevarianter gjennom «Pølsevalget» og Prior Kylling produsert uten narasin i NorgesGruppen bidratt positivt.

Det har også blitt gjennomført en stor kampanje for Prior Egg som har gitt god salgsvekst. – Vi har lykkes bedre med lanseringer og kampanjer i år, sier Kolberg.

Nye satsingsområder
For å kunne styrke selskapets posisjon og handlingsrom, har Nortura blant annet etablert to nye enheter, KjøttCompagniet, en forretningsmodell med fokus på matspesialiteter samt Nye Salgskanaler.

– Arbeidet med nye salgskanaler er fortsatt i en tidlig fase men viser god vekst, blant annet gjennom marked.no og kolonial.no, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg.

– Dagligvarer på nett er nå i sterk vekst i Norge og folks handlevaner er i endring. Dette markedet ønsker Nortura som en leverandør av merkevarer å være ledende på.

God kostnadsstyring og besluttede kostnadsreduserende tiltak har gitt gode effekter i første tertial. Både personalkostnader og andre driftskostnader er redusert mot fjoråret.

På grunn av sesongmessige variasjoner i etterspørsel og produksjon, er første tertial vanligvis betydelig svakere enn andre og tredje.

 

 

 

Les mer

Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

I England har flere av de store matvarekjedene begynt å endre måten å pakke inn kjøttdeig. Et eksempel er Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten som sparte miljøet både for plast, hadde løsning for resirkulering og reduserte transportutslipp.
Iceland

Rapporter fra Returkartonglotteriet

Selv om 7 av 10 nordmenn kjenner til Returkartonglotteriet, er det fortsatt bare 2 av 10 som pleier å delta. Det er likevel mange flere enn i fjor.
gunnar-moen

Ny fiberflaske presentert i Davos

I forbindelse med årets World Economic Forum i Davos benyttet det amerikanske selskapet NBCo muligheten til å presentere sin løsning av fiberbasert flaske. Den skal være opptil 99 prosent resirkulerbar og skal brytes ned i naturlige miljøer. Barriereproblemene skal også vært løst, noe som er bemerkelsesverdig.
NBCo

Dow skjærer bort 1 500 årsverk globalt

Dow har annonsert planer om å kutte arbeidsstyrken med 1500 jobber globalt som en del av en plan for å levere 1 milliard dollar i kostnadsbesparelser per år. Planen inkluderer også en reduksjon på 500-700 millioner dollar i direkte kostnader, primært fokusert på kjøpte tjenester og tredjeparts kontraktsarbeid.
Dow-HQ-main_ix

Siste nytt

Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

I England har flere av de store matvarekjedene begynt å endre måten å pakke inn kjøttdeig. Et eksempel er Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten som sparte miljøet både for plast, hadde løsning for resirkulering og reduserte transportutslipp.
Iceland

Rapporter fra Returkartonglotteriet

Selv om 7 av 10 nordmenn kjenner til Returkartonglotteriet, er det fortsatt bare 2 av 10 som pleier å delta. Det er likevel mange flere enn i fjor.
gunnar-moen

Ny fiberflaske presentert i Davos

I forbindelse med årets World Economic Forum i Davos benyttet det amerikanske selskapet NBCo muligheten til å presentere sin løsning av fiberbasert flaske. Den skal være opptil 99 prosent resirkulerbar og skal brytes ned i naturlige miljøer. Barriereproblemene skal også vært løst, noe som er bemerkelsesverdig.
NBCo

Dow skjærer bort 1 500 årsverk globalt

Dow har annonsert planer om å kutte arbeidsstyrken med 1500 jobber globalt som en del av en plan for å levere 1 milliard dollar i kostnadsbesparelser per år. Planen inkluderer også en reduksjon på 500-700 millioner dollar i direkte kostnader, primært fokusert på kjøpte tjenester og tredjeparts kontraktsarbeid.
Dow-HQ-main_ix