God start på 2016 for Nortura, som satser på nett

PUBLISERT: 1 juni 2016
OPPDATERT: 26 januar

|

God kostnadsstyring og positiv produktivitetsutvikling gir bedret resultat for Nortura, som nå satser på å bli ledende på salg av dagligvarer på nett.

Konsernet hadde en omsetning på 6,6 milliarder kroner, en vekst på 9,7 prosent målt mot første tertial i fjor. Driftsresultatet er 2 millioner kroner i årets første tertial, en bedring på 86 millioner kroner.

Positiv start på året
Konsernet har samlet sett en positiv start på året, drevet av fortsatt vekst for Proff (storkjøkkenmarkedet), vellykkede lanseringer og gode resultater fra datterselskaper.

Økt salg gjennom industrikanalene, med lave marginer, bidrar til at bruttomarginen i konsernet faller 1,8 prosentenheter mot fjoråret.

Samtidig har salget gitt en positiv effekt på varelageret, både for hvitt og rødt kjøtt. – Jeg er tilfreds med et styrket resultat for Nortura i første tertial, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg.

Vellykkede lanseringer
Dagligvaremarkedet preges fortsatt av kjedenes satsning på egne merkevarer (EMV), som går på bekostning av markedsandelen til Nortura sine merkevarer.

Samtidig har lanseringen av Gilde Grillpølsevarianter gjennom «Pølsevalget» og Prior Kylling produsert uten narasin i NorgesGruppen bidratt positivt.

Det har også blitt gjennomført en stor kampanje for Prior Egg som har gitt god salgsvekst. – Vi har lykkes bedre med lanseringer og kampanjer i år, sier Kolberg.

Nye satsingsområder
For å kunne styrke selskapets posisjon og handlingsrom, har Nortura blant annet etablert to nye enheter, KjøttCompagniet, en forretningsmodell med fokus på matspesialiteter samt Nye Salgskanaler.

– Arbeidet med nye salgskanaler er fortsatt i en tidlig fase men viser god vekst, blant annet gjennom marked.no og kolonial.no, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg.

– Dagligvarer på nett er nå i sterk vekst i Norge og folks handlevaner er i endring. Dette markedet ønsker Nortura som en leverandør av merkevarer å være ledende på.

God kostnadsstyring og besluttede kostnadsreduserende tiltak har gitt gode effekter i første tertial. Både personalkostnader og andre driftskostnader er redusert mot fjoråret.

På grunn av sesongmessige variasjoner i etterspørsel og produksjon, er første tertial vanligvis betydelig svakere enn andre og tredje.

 

 

 

Les mer

Avfall fra kartongindustrien blir til strømasse i fjøset

Soilfood, et nordisk selskap innen sirkulær økonomi, forsker for tiden på å bruke fiberrike sidestrømmer fra Metsä Boards fabrikker som råstoff til fjøsstrø.
soilfood-wälly

Innovasjoner og bærekraft i fokus på Fachpack i slutten av september

24. – 26. september 2024 vil industriledere, innovatører og eksperter innen emballasjeindustrien igjen samles i Nürnberg, Tyskland. Da legges det til rette for Fachpack. Nürnberg Messe lover å levere et bredt spekter av innovasjoner, bærekraft og nettverksmuligheter, og tiltrekker besøkende fra hele verden.
Messegeschehen / Fair activities in general

Dominos nye printer skriver ut i høy hastighet på flaskekorken

Domino Printing Sciences har lansert en ny serie med raske produkthåndterings- og utskriftsløsninger designet for å støtte drikkevareprodusenter og hjelpe dem med å levere emballasje uten flaskeetiketter av miljømessige og regulatoriske årsaker. Den nye serien skriver ut variable data og maskinlesbare koder, inkludert QR-koder, på korkene for HDPE-emballasje.
Dominov

Det skjer på Scanpack: Hvorfor vi trenger å slutte å demonisere emballasjematerial

Miljøekspert Mark Shayler, som har designet alt fra veier og boligfelt til hvitevarer, elektronikk og emballasje, deler sin innsikt. Med mottoet "det finnes ingen dårlige materialer, bare dårlige systemer", utforsker han årsakene bak den nåværende klimakrisen. Men fremfor alt – hvordan vi kan overvinne det.
Marc-Shaylerx

Siste nytt

Avfall fra kartongindustrien blir til strømasse i fjøset

Soilfood, et nordisk selskap innen sirkulær økonomi, forsker for tiden på å bruke fiberrike sidestrømmer fra Metsä Boards fabrikker som råstoff til fjøsstrø.
soilfood-wälly

Innovasjoner og bærekraft i fokus på Fachpack i slutten av september

24. – 26. september 2024 vil industriledere, innovatører og eksperter innen emballasjeindustrien igjen samles i Nürnberg, Tyskland. Da legges det til rette for Fachpack. Nürnberg Messe lover å levere et bredt spekter av innovasjoner, bærekraft og nettverksmuligheter, og tiltrekker besøkende fra hele verden.
Messegeschehen / Fair activities in general

Dominos nye printer skriver ut i høy hastighet på flaskekorken

Domino Printing Sciences har lansert en ny serie med raske produkthåndterings- og utskriftsløsninger designet for å støtte drikkevareprodusenter og hjelpe dem med å levere emballasje uten flaskeetiketter av miljømessige og regulatoriske årsaker. Den nye serien skriver ut variable data og maskinlesbare koder, inkludert QR-koder, på korkene for HDPE-emballasje.
Dominov

Det skjer på Scanpack: Hvorfor vi trenger å slutte å demonisere emballasjematerial

Miljøekspert Mark Shayler, som har designet alt fra veier og boligfelt til hvitevarer, elektronikk og emballasje, deler sin innsikt. Med mottoet "det finnes ingen dårlige materialer, bare dårlige systemer", utforsker han årsakene bak den nåværende klimakrisen. Men fremfor alt – hvordan vi kan overvinne det.
Marc-Shaylerx