God start på 2016 for Nortura, som satser på nett

PUBLISERT: 1 juni 2016
OPPDATERT: 26 januar

|

God kostnadsstyring og positiv produktivitetsutvikling gir bedret resultat for Nortura, som nå satser på å bli ledende på salg av dagligvarer på nett.

Konsernet hadde en omsetning på 6,6 milliarder kroner, en vekst på 9,7 prosent målt mot første tertial i fjor. Driftsresultatet er 2 millioner kroner i årets første tertial, en bedring på 86 millioner kroner.

Positiv start på året
Konsernet har samlet sett en positiv start på året, drevet av fortsatt vekst for Proff (storkjøkkenmarkedet), vellykkede lanseringer og gode resultater fra datterselskaper.

Økt salg gjennom industrikanalene, med lave marginer, bidrar til at bruttomarginen i konsernet faller 1,8 prosentenheter mot fjoråret.

Samtidig har salget gitt en positiv effekt på varelageret, både for hvitt og rødt kjøtt. – Jeg er tilfreds med et styrket resultat for Nortura i første tertial, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg.

Vellykkede lanseringer
Dagligvaremarkedet preges fortsatt av kjedenes satsning på egne merkevarer (EMV), som går på bekostning av markedsandelen til Nortura sine merkevarer.

Samtidig har lanseringen av Gilde Grillpølsevarianter gjennom «Pølsevalget» og Prior Kylling produsert uten narasin i NorgesGruppen bidratt positivt.

Det har også blitt gjennomført en stor kampanje for Prior Egg som har gitt god salgsvekst. – Vi har lykkes bedre med lanseringer og kampanjer i år, sier Kolberg.

Nye satsingsområder
For å kunne styrke selskapets posisjon og handlingsrom, har Nortura blant annet etablert to nye enheter, KjøttCompagniet, en forretningsmodell med fokus på matspesialiteter samt Nye Salgskanaler.

– Arbeidet med nye salgskanaler er fortsatt i en tidlig fase men viser god vekst, blant annet gjennom marked.no og kolonial.no, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg.

– Dagligvarer på nett er nå i sterk vekst i Norge og folks handlevaner er i endring. Dette markedet ønsker Nortura som en leverandør av merkevarer å være ledende på.

God kostnadsstyring og besluttede kostnadsreduserende tiltak har gitt gode effekter i første tertial. Både personalkostnader og andre driftskostnader er redusert mot fjoråret.

På grunn av sesongmessige variasjoner i etterspørsel og produksjon, er første tertial vanligvis betydelig svakere enn andre og tredje.

 

 

 

Les mer

Flere smarte og intelligente emballasjer

Del to av rapporten fra AIPIAs Active & Intelligent Packaging Industry Association konferanse og utstilling i Amsterdam.
AIPIA-overzichtx

AIPIA etablerer One-stop shop for Smart Food Chain

Rapport fra Active & Intelligent Packaging Industry Associations - AIPIA som nylig gikk av stabelen i Amsterdam.
a1x

LEGO erstatter plastposer med papirposer

Hos LEGO jobbes det med å erstatte plastposer som emballasje med papirbaserte. En jobb som var omfattende.
LEGOx

Domstol i Canada stanser forbudet mot engangsplast

En kanadisk domstol slo forrige uke fast at en forskrift som klassifiserer visse plastprodukter som giftige er ugyldig. Det er en kjennelse som kan stoppe Ottawas forbud mot engangsplastartikler som poser, sugerør og gafler.
Kanada

Siste nytt

Flere smarte og intelligente emballasjer

Del to av rapporten fra AIPIAs Active & Intelligent Packaging Industry Association konferanse og utstilling i Amsterdam.
AIPIA-overzichtx

AIPIA etablerer One-stop shop for Smart Food Chain

Rapport fra Active & Intelligent Packaging Industry Associations - AIPIA som nylig gikk av stabelen i Amsterdam.
a1x

LEGO erstatter plastposer med papirposer

Hos LEGO jobbes det med å erstatte plastposer som emballasje med papirbaserte. En jobb som var omfattende.
LEGOx

Domstol i Canada stanser forbudet mot engangsplast

En kanadisk domstol slo forrige uke fast at en forskrift som klassifiserer visse plastprodukter som giftige er ugyldig. Det er en kjennelse som kan stoppe Ottawas forbud mot engangsplastartikler som poser, sugerør og gafler.
Kanada