Glassprodusenter fornøyd med sirkulær-pakken i EU

PUBLISERT: 20 desember 2017
OPPDATERT: 26 januar


Den europeiske foreningen for glassemballasje, FEVE, er fornøyd med konklusjonene som EU kom frem til 18. desember om den sirkulære økonomipakken.

Selv om den endelige teksten fortsatt skal analyseres neste år, er FEVE glade for den avtalen som EU-parlamentet har forhandlet fram.

Støtter de nye gjenvinningsmålene
– Som bransje er vi klare til å forplikte oss til å bygge på den avtalen som er forhandlet fram. Vi støtter gjenvinningsmålene for emballasje, som er basert på en enkel, harmonisert og mer robust metodikk, skriver FEVE i en pressemelding.

– Vi sier også velkommen til økt transparens og sporbarhet i materialstrømmene, samt bedre innsamlingssystemer over hele EU-området. Dette er viktige tiltak i overgangen til en mer sirkulær økonomi, som baner vei for bruk av permanente materialer som glass.
Glass kan gjenvinnes i det uendelige uten tap av sine opprinnelige egenskaper.

Emballasjesektoren består av mange materialer
To år etter at EU-kommisjonen publiserte sin pakke for sirkulær økonomi gjenstår det fortsatt noen utfordringer i implementeringsfasen og den videre revisjonen av tiltakene som ble varslet i Emballasje- og emballasjeavfallsdirektivet.

– På FEVEs 40-årsjubileum 5. desember argumenterte vi for at emballasjesektoren består av mange materialer, og at vi ikke bør la oss distrahere av det nåværende fokuset på plast.

– Mulighetene og bidragene fra hver materialstrøm bør vurderes for å komme frem til overordnede mål om økt ressurseffektivitet og fri flyt av emballerte varer over hele EU-området.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors