Som et ledd i arbeidet med å redusere klimaavtrykket, har isolasjonsprodusenten Rockwool endret emballasjen. Noe som øker gjenvinningsmulighetene med 85 prosent ifølge selskapet.
Rockwools røde og hvite emballasje har lenge vært et velkjent syn på byggeplasser rundt om, men det vil endre seg i fremtiden. Plastemballasjen er nå oppdatert og vil fra nå av være transparent og med kun 10 prosent av overflaten trykt.
Hensikten med endringen er å redusere mengden farger og dermed øke muligheten for å resirkulere emballasjen til produkter med et bredere bruksområde enn tidligere. Rockwool oppnår nå RecuClass-klassifisering B, som betyr at emballasjen er kategorisert med 85 prosent resirkulerbarhet.
– Vi jobber målrettet for å redusere vår miljøpåvirkning og derfor er det naturlig at vi også gjør en innsats når det gjelder pakking av produktene våre, sier Christian Kofod, bærekraftssjef i Rockwool Nordics.
Å skifte emballasje er en kompleks jobb hvor det stilles mange krav til både funksjon og kvalitet.
– Muligheten for å gjenvinne plasten må ikke gå på bekostning av kravene som emballasjen skal oppfylle. Vi må fortsatt kunne sikre at produktene kommer uskadd til kundene og at de kan oppbevares beskyttet på byggeplasser, forklarer Christian Kofod.
– Satsingen er en videreføring av tidligere iverksatte tiltak på emballasjesiden, hvor vi blant annet har utviklet en tynnere folie for våre produkter og kunne redusere foliemengden rundt bygningsisolasjonsplater med 25 prosent, takket være en ny kompresjonsteknologi, sier Christian.
Den gjennomsiktige emballasjen kan allerede sees på byggeplassene.