Fyllespesialisten Trepak utvikler unik korkpåsetter

PUBLISERT: 11 desember 2017
OPPDATERT: 26 januar

|

Trepak i Malmö produserer fyllemaskiner og korkpåsettere. Nå har de utviklet en helt ny type korkpåsetter som de slev beskriver som «verdensunik.»

Malmö-bedriften Trepak har utviklet en helt ny type korkpåsetter som har fått navnet «Floating Capper» og betegnes som «verdensunik».

Kunder i næringsmiddelindustrien
Trepak har som produsent av fyllemaskiner og korkpåsettere en rekke næringsmiddelprodusenter som kunder. Den største kunder en uten tvil Tetra Pak, som de leverer kapselmaskin til.

Å utvikle en helt ny korkpåsetter er ikke enkelt, konstaterer Trepaks administrerende direktør og eier Jan Hansson. Etter mye utviklingsarbeid er likevel Floating Capper nå ferdig. Dette er en servomotorbasert maskin som er bygget på en totalt nytenkende måte.

– I bransjen som fyller flytende produkter har man lenge savnet en fleksibel maskin som setter på skrukorker uten å stoppe emballasjen, det vil si at den kan kapsle emballasjen i fart, sier Jan Hansson.

– Nå har denne maskinen sett dagens lys, og jeg vil påstå at det er en verdensunik maskin innenfor sitt område. Vi har i hvert fall aldri sett noe som ligner denne.

Ikke karusellmatet og ikke basert på trykkluft
Det som skiller korkpåsetteren fra andre maskiner på markedet er at den ikke er karusellmatet og at den er basert på servomotor, og ikke på trykkluft. Dessuten er den svært fleksibel og enkel å stille om.

– Med denne løsning får man ingen stopp, og behovet for å bytte formatdeler er minimert, forteller Jan Hansson.

– Servostyringen sørger for at alle skrukorker dras til med eksakt samme moment. Servomotorene hoder også styr på at alle emballasjer blir lukket. Skulle noen likevel mangle skrukork, blir de støtt ut av linjen.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red