Fresh Water bygger tapperi for vann på kartong i Brevik

PUBLISERT: 11 august 2020
OPPDATERT: 26 januar

Freshwater bygger tapperi for vann på kartong i Brevik sammen med Tetra Pak.||Freshwater bygger tapperi for mineralvann på kartong i Brevik sammen med Tetra Pak.

I mars 2021 starter Fresh Water Norway tapping av vann på kartong fra Tetra Pak. Kundene er den internasjonale shippingbransjen, som er storforbruker.

En sjømann forbruker rundt 2 liter vann daglig, og drikkevannet kommer stort sett i plastflasker fra butikk. Ofte hoper flaskene seg opp til et avfallsproblem på skipene. Det er noe av grunnen til at Fresh Water bygger tapperi for lansering av vann på kartong i et land der «flaskevann» er etablert som begrep.

Stor kapasitet

– Fabrikken har rettigheter på å ta ut 1 milliard liter, men vi starter opp med en linje med 27 millioner liter i årskapasitet, forteller Maria Dahl Andersen.

– Vårt produkt vil ikke bare redusere forbruket av plast om bord på skipene, men vannets naturlige høye mineralinnhold og ideelle pH-verdi (PH 7.7-8.2) vil sørge for at mannskapet får et av de beste drikkevannene tilgjengelig på markedet.

Gründerne har bakgrunn fra shipping

Fresh Water Norway ble grunnlagt av Alf Andersen og John Hatleskog i oktober 2018. De har begge over 30 års erfaring i den maritime sektoren og har alltid vært opptatt av mannskapet og havets ve og vel.

Da muligheten bød seg for å leie tomt rett ved containerhavnen i Brevik, som også ligger rett ved vannuttaket til det prisvinnende Porsgrunn-vannet, falt brikkene på plass og ideen ble satt ut i live.

– Enkelt og kort fortalt går forretningsideen ut på å produsere vann i 1,5 og 0,5-liters Tetra Pak-kartonger som erstatning for plastflaskene som nå er i bruk. I førsteomgang er det den maritime sektoren som står øverst på listen, men videre ekspansjon til andre sektorer som hotell og fly, er ikke utenkelig.

Tapper fra kilden og skiper fra tapperiet

Fra den strategiske plasseringen ved Brevik Havn kan de tappe vann direkte fra kilden og skipe produktene rett ut fra havnen. Dermed unngår de fordyrende frakt både inn og ut av fabrikken, noe som gir en konkurransedyktig pris, forteller Maria Dahl Andersen.

Flaskevannet har vunnet pris som Norges beste og vil bli skipet ut fra Brevik Havn i 40-fots containere med 15.600 kartonger i hver. Tapperiet vil etter hvert utvides fra en til fire tappelinjer.

– Ønsket er å kunne tilby produktet globalt via en mengde forskjellige skipshandlere og såkalte havne-hubs slik at det å velge et annet alternativ en plastflasker er mulig for de fleste rederier og operatører.

Planlegger for opptil 20 ansatte

Per dags dato er det tre heltidsansatte på salg og markedsføring. Når fabrikken står klar vil behovet for ansatte øke. Til å begynne med er det planlagt fire arbeidsplasser på den første linjen, og det vil kjøres med ett skift. På sikt er målet døgnkontinuerlig produksjon.
Videre er det mål om to fabrikker med to produksjonslinjer hver, da kan det bli behov for opp mot 20 ansatte.

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa