FPE støtter kampanje for sirkulær plastøkonomi

PUBLISERT: 11 november 2018
OPPDATERT: 26 januar


Den fleksible emballasjeindustrien tar en aktiv lederrolle for å utvikle sirkulær økonomi ved å støtte den globale forpliktelsen i New Plastics Economy.

Flexible Packaging Europe går nå ut med sterk støtte til New Plastics Economy, som ledes av Ellen MacArthur Foundation. De har satt i gang en global forpliktelseskampanje for å skape en framtid der plastemballasje designes og brukes i materialer som senere blir tilgjengelig i sirkulær økonomi.

På denne måten stopper man lekkasjen til naturlige miljøer og hjelper samfunnet med å leve og forbruke på en bærekraftig måte.

Avfallsforebygging
Fleksibel emballasje er et av de mest ressurseffektive emballasjeformatene. Det vil si at man minimere bruken av materialer ved å kombinere veldig tynne filmer og folier til å gi maksimal ytelse.

Avfallsforebygging er på toppen av avfallspyramiden og bidrar til at man ikke bruker mer emballasjematerial enn nødvendig.

– Vår bransje er i full gang med å lukke sløyfen for å sikre at fleksibel emballasje blir en del av den sirkulære økonomien, sier Guido Aufdemkamp, excutive director i FPE.

– Det er viktig at man anerkjenner verdien av fleksibel emballasje i en sirkulær økonomi, sier han. 

Vil ha separat innsamling av fleksibel emballasje
Ofte er situasjonen slik at fleksibel emballasje samles inn som restavfall. Posene blir dermed brukt i energigjenvinning, det vil si at de brennes. CEFLEX har imidlertid satt i gang et initiativ for å få i gang separat innsamling og gjenvinning av fleksibel emballasje.

– Det er viktig å opprettholde et momentum for å øke resirkuleringen. Vi arbeider for separat innsamling av alle typer emballasje for å gjøre bredere resirkulering lønnsom, fortsetter Aufdemkamp.

– Men selv om emballasjegjenvinning er viktig i en sirkulær økonomi, er det også viktig å være klar over at ensidig fokus på emballasjens endelikt kan gi uønskede resultater.

Flexible Packaging Europe ønsker at den globale kampanjen bør sette som mål å oppnå bedre økonomisk og miljømessig totalutbytte, sett i et livssyklusperspektiv.

 

 

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1