Chromatic Technologies Inc. (CTI) i Colorado Springs, USA, leverte fotokromatiske trykkfarger til kampanjen «Hvor er Chester» for Cheetos i Mexico.
Merkevareeieren gjemte Chester fra posen sin og gjorde ham synlig kun i sollys i en kampanje som gikk i Mexico denne høsten. På denne måten vekket de forbrukernes oppmerksomhet, ifølge en artikkel på CTIs hjemmesider.
Inni Cheetos-posene kunne forbrukerne finne produkter og kuponger med poeng som ga tilgang til Chester skotøy, Chester klær og Chester selfiestand til forbløffende priser. Chester dukket opp 16 forskjellige positurer i hele Cheetos-porteføljen.
Posene viser et forstørrelsesglass med en hvit sirkel til emballasjen tas med ut i sollyset. Der dykker Chester opp bak forstørrelsesglasset.
– En av utfordringene med å bruke smart teknologi er å finne bruksområder som ikke bare er en gimmick, men har en meningsfull forbindelse med varemerket, sier Barry MacCann, som leder nylanseringer i CTI.
– Det ultimate målet er å løfte produktsalget, men hvis det skal ha varig virkning, må kampanjen kommunisere med forbrukere på en måte som forsterker varemerkets personlighet og hva det lover.
CTI utviklet den oransje og kullfargede trykkfargen sammen med konverteringsbedriften American Poly del Norte i Mexico. Teknisk sett er kampanjen for Cheetos i Mexico den største kommersialiseringen og distribusjonen av fotokromatisk teknologi på et stort snacksvaremerke i verden noensinne.