Forvirring hos konsumenter om hvordan man resirkulerer emballasje

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 5 januar 2024
OPPDATERT: 5 januar

Universitetet i Reading i England, Storbritannia, bemerker at forbrukere over hele Europa stadig er forvirret når det gjelder resirkulering av matemballasjen, noe som igjen bremser den generelle resirkuleringsinnsatsen.

Konklusjonen kom frem i en ny undersøkelse blant 2000 europeiske forbrukere. Forskningen ble utført i InformPack-prosjektet, et samarbeid som involverer University of Reading sammen med andre europeiske industripartnere og forskningsinstitutter, inkludert Aarhus Universitet i Danmark.

Prosjektet er finansiert av EUs European Institute of Innovation and Technology Food-initiativ og går mellom 2022 og 2024. Målet er å utforske tverrkulturelle variasjoner blant forbrukere, spesielt når det gjelder bevissthet, informasjonshull, problemer og holdninger til matemballasje.

Undersøkelsen fant at forbrukere og shoppere i Europa rangerte for mye emballering som deres største irritasjonsmoment, noe som også påvirker kjøpsvalgene deres, spesielt når det kommer til fersk frukt og grønnsaker. Flertallet av respondentene sa at de først og fremst ser etter null eller minimal emballasje.

En annen viktig oppdagelse var at forbrukerne har problemer med å forstå resirkuleringssymbolene på emballasjen. Ifølge undersøkelsen leter folk etter enklere kommunikasjon, som videoer og infografikk, for å øke forståelsen av resirkulering.

Sammenlignet med tidligere års undersøkelser, som fremhevet kampen for resirkulering i hjemmet, fant 2023-rapporten at resirkulering underveis er like utfordrende for forbrukere, siden offentlige resirkuleringsalternativer fortsatt er få og langt mellom.
Undersøkelsen sier også at forbrukere i Tyskland og Danmark har kritisert bruken av overdreven emballasje for ferskvarer og bakervarer. I Frankrike og Finland er forbrukerne først og fremst bekymret for emballasjeavfall for frukt og grønnsaker, mens innbyggere i Italia mener at kostnadene ved bærekraftig emballasje er en hindring.

– Forbrukere over hele verden prøver å ta mer bærekraftige valg, men de møter fortsatt hverdagslige hindringer med resirkulering og avkoding av emballasjeetiketter, sier InformPack-prosjektleder Dr Stella Lignou.

– Vi må skape bedre offentlig veiledning ved å gi forbrukerne den informasjonen de ønsker via for eksempel videoer, for å få til reelle atferdsendringer.

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Interessant maskinell origamiteknikk gir nye emballasjestrukturer

Finlands tekniske forskningssenter VTT har i samarbeid med Aalto-universitetet og finske industripartnere utviklet en ny teknologi for å forme papp i en unik kontinuerlig prosess for å lage origami-inspirerte strukturer for fiberbaserte emballasjematerialer, noe som gir helt nye egenskaper til pappen.
Fold_e-comcosmeticspackagingx

Ecma: Mye i PPWR som påvirker kartongprodusentene

"Hvis emballasje var oppfunnet i dag, ville vi mottatt en rekke priser med tanke på alle de gode tingene knyttet til den. I stedet blir de sett på som et problem av våre beslutningstakere, problemer som må løses". Det sa Mike Turner, uavhengig konsulent for Ecma, da han var den første foredragsholderen på Svenska Kartongföreningens årsmøte nylig. Packnews var selvfølgelig der.
mike

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors