Universitetet i Reading i England, Storbritannia, bemerker at forbrukere over hele Europa stadig er forvirret når det gjelder resirkulering av matemballasjen, noe som igjen bremser den generelle resirkuleringsinnsatsen.
Konklusjonen kom frem i en ny undersøkelse blant 2000 europeiske forbrukere. Forskningen ble utført i InformPack-prosjektet, et samarbeid som involverer University of Reading sammen med andre europeiske industripartnere og forskningsinstitutter, inkludert Aarhus Universitet i Danmark.
Prosjektet er finansiert av EUs European Institute of Innovation and Technology Food-initiativ og går mellom 2022 og 2024. Målet er å utforske tverrkulturelle variasjoner blant forbrukere, spesielt når det gjelder bevissthet, informasjonshull, problemer og holdninger til matemballasje.
Undersøkelsen fant at forbrukere og shoppere i Europa rangerte for mye emballering som deres største irritasjonsmoment, noe som også påvirker kjøpsvalgene deres, spesielt når det kommer til fersk frukt og grønnsaker. Flertallet av respondentene sa at de først og fremst ser etter null eller minimal emballasje.
En annen viktig oppdagelse var at forbrukerne har problemer med å forstå resirkuleringssymbolene på emballasjen. Ifølge undersøkelsen leter folk etter enklere kommunikasjon, som videoer og infografikk, for å øke forståelsen av resirkulering.
Sammenlignet med tidligere års undersøkelser, som fremhevet kampen for resirkulering i hjemmet, fant 2023-rapporten at resirkulering underveis er like utfordrende for forbrukere, siden offentlige resirkuleringsalternativer fortsatt er få og langt mellom.
Undersøkelsen sier også at forbrukere i Tyskland og Danmark har kritisert bruken av overdreven emballasje for ferskvarer og bakervarer. I Frankrike og Finland er forbrukerne først og fremst bekymret for emballasjeavfall for frukt og grønnsaker, mens innbyggere i Italia mener at kostnadene ved bærekraftig emballasje er en hindring.
– Forbrukere over hele verden prøver å ta mer bærekraftige valg, men de møter fortsatt hverdagslige hindringer med resirkulering og avkoding av emballasjeetiketter, sier InformPack-prosjektleder Dr Stella Lignou.
– Vi må skape bedre offentlig veiledning ved å gi forbrukerne den informasjonen de ønsker via for eksempel videoer, for å få til reelle atferdsendringer.