Forvirring hos konsumenter om hvordan man resirkulerer emballasje

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 5 januar 2024
OPPDATERT: 5 januar

Universitetet i Reading i England, Storbritannia, bemerker at forbrukere over hele Europa stadig er forvirret når det gjelder resirkulering av matemballasjen, noe som igjen bremser den generelle resirkuleringsinnsatsen.

Konklusjonen kom frem i en ny undersøkelse blant 2000 europeiske forbrukere. Forskningen ble utført i InformPack-prosjektet, et samarbeid som involverer University of Reading sammen med andre europeiske industripartnere og forskningsinstitutter, inkludert Aarhus Universitet i Danmark.

Prosjektet er finansiert av EUs European Institute of Innovation and Technology Food-initiativ og går mellom 2022 og 2024. Målet er å utforske tverrkulturelle variasjoner blant forbrukere, spesielt når det gjelder bevissthet, informasjonshull, problemer og holdninger til matemballasje.

Undersøkelsen fant at forbrukere og shoppere i Europa rangerte for mye emballering som deres største irritasjonsmoment, noe som også påvirker kjøpsvalgene deres, spesielt når det kommer til fersk frukt og grønnsaker. Flertallet av respondentene sa at de først og fremst ser etter null eller minimal emballasje.

En annen viktig oppdagelse var at forbrukerne har problemer med å forstå resirkuleringssymbolene på emballasjen. Ifølge undersøkelsen leter folk etter enklere kommunikasjon, som videoer og infografikk, for å øke forståelsen av resirkulering.

Sammenlignet med tidligere års undersøkelser, som fremhevet kampen for resirkulering i hjemmet, fant 2023-rapporten at resirkulering underveis er like utfordrende for forbrukere, siden offentlige resirkuleringsalternativer fortsatt er få og langt mellom.
Undersøkelsen sier også at forbrukere i Tyskland og Danmark har kritisert bruken av overdreven emballasje for ferskvarer og bakervarer. I Frankrike og Finland er forbrukerne først og fremst bekymret for emballasjeavfall for frukt og grønnsaker, mens innbyggere i Italia mener at kostnadene ved bærekraftig emballasje er en hindring.

– Forbrukere over hele verden prøver å ta mer bærekraftige valg, men de møter fortsatt hverdagslige hindringer med resirkulering og avkoding av emballasjeetiketter, sier InformPack-prosjektleder Dr Stella Lignou.

– Vi må skape bedre offentlig veiledning ved å gi forbrukerne den informasjonen de ønsker via for eksempel videoer, for å få til reelle atferdsendringer.

Les mer

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx

Vesentlig mindre CO2-utslipp når fossil plast er erstattet med bioplast

En studie som er utført av forskere fra Kina, Storbritannia og Sveits, viser at det skjer betydelig lavere utslipp av karbondioksid når fossil plast erstattes med nedbrytbar bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
Global warming concept

Lush satser på POP

Nylig fortalte vi deg om Treforms vellykkede tester med Prevented Ocean Plastic, nå går det britiske kosmetikkselskapet Lush ett skritt videre og starter kommersiell bruk av materialet.
lush

Internasjonal bransjepresseundersøkelse om kunnskapene rundt PPWR

Det nederlandske bladet VerpakkingsManagement ønsker å identifisere behovet for informasjon angående Packaging & Packaging Waste Regulation (PPWR). For å finne ut mer er det laget en undersøkelse med 16 spørsmål som har flere svaralternativer.
Kort

Siste nytt

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx