Fortsatt økt omsetning og resultat for Orkla i fjerde kvartal

PUBLISERT: 11 februar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Orkla.

Orkla økte omsetningen med 5 prosent til 12.622 millioner kroner i fjerde kvartal 2020. Fortjenesten økte med 3,8 prosent til 1.573 millioner kroner.

Gjennom hele 2020 økte Orkla driftsomsetningen med 8,1 prosent til 47.137 millioner kroner, mens fortjenesten økte med 7.9 prosent til 5402 millioner kroner. Ved slutten av året hadde gruppen 18.110 ansatte og 105 fabrikker i 22 land.

Merkevarene øker
Hovedkontoret til Orkla ligger på Skøyen i Oslo.

Merkevarevirksomheten, inkludert hovedkontoret, oppnådde i 2020 en vekst i driftsinntektene på 9,1 prosent og driftsresultatet økte med 13,7 prosent. I fjerde kvartal hadde enheten en vekst i driftsinntektene på 5.7 prosent. Organisk omsetningsvekst var i kvartalet 1,3 prosent og driftsresultatet økte med 7,4 prosent.

– Jeg er tilfreds med at vi i 4. kvartal har klart å levere både topp- og bunnlinjevekst, samtidig som vi har økt våre reklameinvesteringer. Vi hadde betydelig vekst i den tradisjonelle dagligvarekanalen som følge av at forbrukerne reiser mindre og tilbringer mer tid i egne hjem, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

– «Out of home»-sektoren, som utgjør om lag 25 prosent av vår omsetning, har blitt sterkt påvirket av omfattende koronarestriksjoner.

– Siden pandemien brøt ut i mars har våre prioriteter vært å ta vare på våre ansatte, opprettholde produksjons- og leveransekapasitet og ha en god kontantstrøm. Med vedvarende smitte i samfunnet og utbrudd av nye mutanter har vi fortsatt full beredskap knyttet til koronasituasjonen.

– Vi har gått inn i 2021 med forsiktig optimisme knyttet til koronasituasjonen, som følge av vaksinasjonsprogrammene som er iverksatt i alle våre hjemmemarkeder.

Jotun med meget god resultatvekst
Jotun investerer i nytt konsern- og FoU-senter i Sandefjord (foto Jotun).

Resultatet fra tilknyttede og felleskontrollerte selskaper økte i 4. kvartal med 53,1prosent til 225 millioner kroner. Fremgangen kom primært som følge av meget god resultatvekst i Jotun.
Salget i alle segmenter økte, unntatt i Marine Coatings hvor det var lavere aktivitet i markedene for nybygg og vedlikehold av skip. Det var betydelig salgsvekst i Decorative Paints-segmentet i Sørøst-Asia og Midtøsten.
Også i Skandinavia og Tyrkia har det vært en sterk etterspørsel etter maling som følge av økt oppussing.

Les mer

Klokken tikker for emballasjefirmaene om man skal klare EUDR til årsskiftet

Nedtellingen fortsetter mot 30. desember 2024, da de fleste bedrifter som er basert i EU eller som leverer varer til EU, må overholde EUs nye avskogingsforordning (EUDR). Det vil stille store krav til for eksempel produsenter av papir, papp og emballasje.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utfordringer ved testing av nye biobaserte materialer i kontakt med mat

Bedrifter som utvikler nye biomaterialer bør huske på at materialer laget av biobaserte råvarer krever minst like mye materialtesting som tradisjonell plast, ofte enda mer. Dette er skrevet av Niko Markkinen, ekspert på testing av matemballasje ved Measurlabs i Finland.
markkinen

Er denne drikkevareemballasjen en game-changer som ryster de store selskapene?

15. mai var deler av emballasjepressen samlet i Amsterdam for å være med på lanseringen av en helt ny emballasjeløsning som selskapet bak pressekonferansen, Zotefoams, mener er en "game changer". Skulle de store produsentene av flytende kartongemballasje, Tetra Pak, Elopak og SIG Combibloc, føle seg truet?
rezorce

Fremtidssikker og bærekraftig løsning for transport av stablede kartonger

PepsiCo produserer potetchips i Broek op Langedijk i Nederland. For transport trengte selskapet et nytt system som pålitelig skulle forhindre at kartonger stablet på paller sklir. Selskapet valgte Nordsons smeltelimteknologi, som har redusert limkostnadene og antallet kundeklager drastisk.
Nordson-PepsioCo-MiniBlue-Modul-spray-applicationx

Siste nytt

Klokken tikker for emballasjefirmaene om man skal klare EUDR til årsskiftet

Nedtellingen fortsetter mot 30. desember 2024, da de fleste bedrifter som er basert i EU eller som leverer varer til EU, må overholde EUs nye avskogingsforordning (EUDR). Det vil stille store krav til for eksempel produsenter av papir, papp og emballasje.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utfordringer ved testing av nye biobaserte materialer i kontakt med mat

Bedrifter som utvikler nye biomaterialer bør huske på at materialer laget av biobaserte råvarer krever minst like mye materialtesting som tradisjonell plast, ofte enda mer. Dette er skrevet av Niko Markkinen, ekspert på testing av matemballasje ved Measurlabs i Finland.
markkinen

Er denne drikkevareemballasjen en game-changer som ryster de store selskapene?

15. mai var deler av emballasjepressen samlet i Amsterdam for å være med på lanseringen av en helt ny emballasjeløsning som selskapet bak pressekonferansen, Zotefoams, mener er en "game changer". Skulle de store produsentene av flytende kartongemballasje, Tetra Pak, Elopak og SIG Combibloc, føle seg truet?
rezorce

Fremtidssikker og bærekraftig løsning for transport av stablede kartonger

PepsiCo produserer potetchips i Broek op Langedijk i Nederland. For transport trengte selskapet et nytt system som pålitelig skulle forhindre at kartonger stablet på paller sklir. Selskapet valgte Nordsons smeltelimteknologi, som har redusert limkostnadene og antallet kundeklager drastisk.
Nordson-PepsioCo-MiniBlue-Modul-spray-applicationx