Fortsatt økt omsetning og resultat for Orkla i fjerde kvartal

PUBLISERT: 11 februar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Orkla.

Orkla økte omsetningen med 5 prosent til 12.622 millioner kroner i fjerde kvartal 2020. Fortjenesten økte med 3,8 prosent til 1.573 millioner kroner.

Gjennom hele 2020 økte Orkla driftsomsetningen med 8,1 prosent til 47.137 millioner kroner, mens fortjenesten økte med 7.9 prosent til 5402 millioner kroner. Ved slutten av året hadde gruppen 18.110 ansatte og 105 fabrikker i 22 land.

Merkevarene øker
Hovedkontoret til Orkla ligger på Skøyen i Oslo.

Merkevarevirksomheten, inkludert hovedkontoret, oppnådde i 2020 en vekst i driftsinntektene på 9,1 prosent og driftsresultatet økte med 13,7 prosent. I fjerde kvartal hadde enheten en vekst i driftsinntektene på 5.7 prosent. Organisk omsetningsvekst var i kvartalet 1,3 prosent og driftsresultatet økte med 7,4 prosent.

– Jeg er tilfreds med at vi i 4. kvartal har klart å levere både topp- og bunnlinjevekst, samtidig som vi har økt våre reklameinvesteringer. Vi hadde betydelig vekst i den tradisjonelle dagligvarekanalen som følge av at forbrukerne reiser mindre og tilbringer mer tid i egne hjem, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

– «Out of home»-sektoren, som utgjør om lag 25 prosent av vår omsetning, har blitt sterkt påvirket av omfattende koronarestriksjoner.

– Siden pandemien brøt ut i mars har våre prioriteter vært å ta vare på våre ansatte, opprettholde produksjons- og leveransekapasitet og ha en god kontantstrøm. Med vedvarende smitte i samfunnet og utbrudd av nye mutanter har vi fortsatt full beredskap knyttet til koronasituasjonen.

– Vi har gått inn i 2021 med forsiktig optimisme knyttet til koronasituasjonen, som følge av vaksinasjonsprogrammene som er iverksatt i alle våre hjemmemarkeder.

Jotun med meget god resultatvekst
Jotun investerer i nytt konsern- og FoU-senter i Sandefjord (foto Jotun).

Resultatet fra tilknyttede og felleskontrollerte selskaper økte i 4. kvartal med 53,1prosent til 225 millioner kroner. Fremgangen kom primært som følge av meget god resultatvekst i Jotun.
Salget i alle segmenter økte, unntatt i Marine Coatings hvor det var lavere aktivitet i markedene for nybygg og vedlikehold av skip. Det var betydelig salgsvekst i Decorative Paints-segmentet i Sørøst-Asia og Midtøsten.
Også i Skandinavia og Tyrkia har det vært en sterk etterspørsel etter maling som følge av økt oppussing.

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors